Історії успіху

Каховка: соціальні проекти як ключ до партнерських відносин

еко.jpg

Між учасниками освітнього процесу дуже важливо вибудувати правильні взаємовідносини. Проєкт підштовхнув шкільну спільноту Каховської ЗОШ №2 до усвідомлення проблеми та побудови стосунків на засадах демократії, відкритості і взаємоповаги. Каталізатором змін виступили соціальні проекти, які ініціювала і втілила утворена в школі команда однодумців.

Завдяки проєкту каховський заклад освіти визначив свою сходинку участі молоді на «драбині Харта»[1], і учні точно не відчули себе партнерами дорослих.

Стало зрозуміло: педагогам потрібно керуватися тим, що цікаво дітям, а також адекватно сприймати критику, дослухатися до побажань школярів. І створити такі взаємовідносини, в яких учні, вчителі, батьки і громада житимуть одним життям.

Раніше ініціаторами заходів у школі були вчителі, міський відділ освіти чи інші структури. А учні найчастіше брали в них участь «бо так треба». Проте, ідеї у дітей все ж були, як і бажання до самовираження. Потрібна була лише відповідна форма їх втілення.

Учнівське самоврядування у школі №2 існує у формі «Козацької республіки» - її свого часу запропонував створити вчитель історії. Щоправда, не так давно школярі навіть не знали, чи прописано учнівське самоврядування в статуті школи.

Органи самоврядування складаються з президента «Козацької республіки» та 8 лідерів, що керують різними діяльнісними центрами. Вісімку лідерів, які відповідають за роботу центрів, обирають всі учні школи, а президента «Козацької республіки» таємним голосуванням обирають ці 8 лідерів. Президентом має право бути будь-який учень або учениця 8-10 класів. При цьому кандидати в президенти представляють власні передвиборні програми.

Процедуру виборів розробили вчителі разом з учнями, дотримуючись її, провели вибори. Органи самоврядування почали працювати, ініціювали та провели низку вдалих заходів у розважальній, доброчинній і спортивній сферах. Після чого вчителі зазначили, що «відпустили ситуацію – і не пошкодували».

«Ми почали з обговорення різних пропозицій соціальних проектів, але більшістю голосів було прийнято, що наші зусилля будуть спрямовані на допомогу онкохворій дитині Меланії М. Тому зупинились на проекті «Червоні браслети», який стартував у День онкохворої дитини. Через соціальні мережі ми залучили до проекту не тільки наших учнів і вчителів, але й багатьох небайдужих. Браслети плели дівчатка, мами та бабусі. Протягом тижня вироби були продані, а суму 2 228 гривень передали Меланії на лікування. За ініціативи школи регіональний телеканал «Херсон+» підтримав наш проект. З метою допомогти зібрати кошти на лікування дівчинки телеканал зробив відеосюжет», - розповіла Марина Дирдіна, учениця 7 класу.

Після цього лідери «Козацької республіки» вирішили вийти за межі одного проекту, і запропонували розробити і реалізувати у кожному класі власний проект.

Учнів 8 класу, за словами їх класного керівника Олексія Мандриці, зацікавив заклик небайдужих людей світу зробити довкілля чистим, прибрати засмічені місця свого села, міста… Тому 29 березня учні школи приєдналися до акції #TrashChalenge та прибрали від сміття міську набережну, а саме місце біля меморіалу «Вічний вогонь».

Шкільне самоврядування вирішило, що такі акції будуть відбуватися постійно, якщо вони вже взяли на себе таку відповідальність. І учні підтримали цю ідею. За підсумками акції зняли відеоролик та надіслали на Перший всеукраїнський конкурс соціальної реклами серед учнівської молоді «Waste Management School Recycling 2019», де були нагороджені дипломом лауреата.

Ольга Орлова, мама, голова батьківського комітету: «Підтримуючи стурбованість екологів світу, стала ініціатором проекту «Заміни поліетиленовий пакет на еко-торбу». Учні 2-А класу та їхні батьки вели агітаційну роботу в школі, місті, соцмережах. У фейсбуці запустили челендж (виклик), який підхопили не тільки мешканці Каховки, а й інших міст України. Ця проблема зацікавила нашу міську владу, і на засіданні виконкому в лютому 2019 року ухвалили рішення рекомендувати супермаркетам працювати з еко-торбами, які з’являться на касах магазинів. Ведуться перемовини з маркетом АТБ і перші успіхи є. Еко-торби зʹявились в крамниці населеного пункту Малокаховка».

наб2.jpg

Президент дитячого самоврядування Марія Корінь з гордістю розповіла, що їхня ініціатива засіяти спортивне поле якісним трав’яним покриттям здійснилася. За кошти, зароблені на шкільних ярмарках, діти придбали посівний матеріал і все необхідне для поливу. Ще одна ініціатива - на залишок коштів і додатково зароблене від здачі макулатури діти вирішили на шкільному подвір’ї встановити лавочку випускників. Макет запропонували розробити усім бажаючим. У підсумку кращі ідеї були об’єднані в єдиний макет. Наприкінці минулого навчального року, у травні, лавочку урочисто відкрили.

Лілія Семенова, практичний психолог школи, каже, що останнім часом особливо гостро постала проблема пiдлiткової агресiї, булінгу, мобінгу, кібербулінгу. Потрапляючи в конфлiктнi ситуацiї у родинi, в школi, на вулицi пiдлiтки не можуть знайти конструктивних шляхiв виходу з них, бо ще не мають необхiдних соцiальних навичок. «Одним з найбільш ефективних інструментів у вирішенні підліткових конфліктів на сучасному етапі є медіація. У нашій школі започатковано проект з організації медіації, розвитку Центру порозуміння. Для роботи в ньому була підготовлена шкільна команда», - розповіла психолог. До неї входять сама пані Лілія, яка стала фіналісткою конкурсу модульних тренінгів Офісу регіонального розвитку «Шкільна медіація та діалог – стратегії для молодого покоління миротворців України» і пройшла підготовку в Києві та Миколаєві, а також учні школи Ярослав Хоменко та Олександра Попова. Вони навчались на мультиплікаційному тренінгу для дітей за участі українських та європейських експертів з прав людини та медіації. Також у кожному класі відібрали зацікавлених дітей і створили потужну шкільну команду юних медіаторів.

А один з лідерів шкільного самоврядування Ярослав Хоменко ще й заснував підлітковий медіаційний online-сервіс у мережі Телеграм. Там він проводить консультування, допомагає налагодити стосунки з однолітками, вирішувати конфлікти, бути уважним до співрозмовників, допомагає приймати важливі рішення, які б задовольняли усі сторони. «Мир неможливо утримати за рахунок сили. Його можна досягнути лише порозумінням. Я – онлайн-медіатор, і мені це дуже подобається», - підкреслює Ярослав.

Доволі масштабним вийшов соціально-екологічний проект «Відповідай за тих, кого приручив», спрямований на відповідальне та милосердне поводження з тваринами. «Ініціативна група нашого классу дослідила, що більшість безпритульних тварин – колишні домашні улюбленці, господарі яких з різних причин вимушені були поїхати з дому. Ми спробували знайти вирішення цієї ситуації та створити готель для тварин», - розповіла десятикласниця Анастасія Васнєва.

Спершу в класах провели бесіди на теми «Мої домашні улюбленці», «Як піклуватися про домашніх тварин», «Як поводитися з тваринами», «Як я допоміг тваринам». Потім учні взяли участь у всеукраїнському уроці доброти, під час якого демонстрували відеоролик «Відповідай за тих, кого приручив». Далі познайомилися з людьми, які допомагають безпритульним тваринам, і з'ясували причини безпритульності тварин у місті. З директоркою каховської станції юних натуралістів Ольгою Радіоновою обговорили етапи реалізації шкільного проекту, знайшли обладнання для майбутнього готелю, організували ремонтні роботи та відкрили готель для тварин.

Проєкт «Відповідай за тих, кого приручив!» є переможцем на обласному конкурсі-огляді соціальних проектів Херсонщини в номінації «Молодь вміє мріяти і діяти». Відеоролик «Відповідай за тих, кого приручив» опубліковано для широкого загалу в соцмережах та на платформі соціальних проектів Social Project Awards. Цей проект отримав найвищу оцінку у Всеукраїнському конкурсі STEM-проектів й опублікований на платформі Всеукраїнського інтерактивного журналу «Колосок» (там він набрав 1500 переглядів).

braslet.jpg

Директорка Каховської ЗОШ №2 Галина Соломахіна зазначає, що «школа відчула і правильно визначила для себе шляхи змін, дякуючи тренінгам і проєкту. Вчителі подивилися на проблеми очима дітей, батьки усвідомили свою роль у роботі закладу. Ми відкрили для себе інший світ спілкування, навчилися вибудовувати стосунки на засадах демократії, бачити важливі для дітей речі. Маючи потужне учнівське самоврядування, активних лідерів центрів, які самі постійно прагнуть реалізувати цікаві ідеї та мотивують інших, можна реалізувати різні соціальні проекти та провести соціальні акції».

Загалом учасники освітнього процесу стали більш сміливі та відверті, мають активну громадянську позицію, свій власний погляд, готові до співпраці та довірливих взаємовідносин. Школа перетворилася на живу відкриту систему, яка генерує безліч цікавих ініціатив та, на перший погляд, нездійсненних ідей, що спільними зусиллями дітей-вчителів-батьків-громади крок за кроком втілюються в життя. Чим більше соціальних проектів здійснюється, тим більше народжується нових. Важливо, що кожен проект виходить за межі школи. Тож заклад освіти розширює свої можливості та намагається стати єдиним цілим з громадою.

 

[1] Йдеться про Роджера Харта, який у 1992 році розробив модель «Участь дітей від символізму до громадянства», виділивши 8 сходинок участі. Модель часто називають «драбиною Харта».

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив