Історії успіху

Що може дати місту шкільне самоврядування?

14 1

Навіть для учнів приватної гімназії справжнє самоврядування є необхідним: виявляється, громадянська активність не лише захоплює, але й дозволяє повірити у власні сили та вирішувати проблеми… на рівні міста.

У єдиній в Сумах приватній гімназії «Просперітас» дітям створили максимально комфортні умови для навчання та розвитку. Однак при цьому у школярів не було потреби проявляти активність у громадському житті. Шкільне самоврядування хіба що формально займалося окремими питаннями дозвілля. Тож створити в гімназії єдине демократичне середовище – як на уроках, так і під час позакласної діяльності – стало ключовим завданням в рамках програми «Демократична школа».

Власна система самоврядування гімназії базована на Раді капітанів – це лідери класів, які обирались на демократичних засадах. Щочетверга вони збиралися, обговорювали шкільні справи, підбивали підсумки та ухвалювали рішення. Місією капітанів було донести ці рішення до відома своїх класів.

Під час проекту було вирішено змінити самоврядування – щоби налагодити взаємодію між учнівською молоддю і представниками міської влади. А також сприяти формуванню у гімназистів демократичного типу мислення і громадянської свідомості.

Однією з найбільш вагомих змін стало налагодження взаємодії з місцевою владою. У рамках проєкту було окреслено проблему і створено можливості для учнів проявити себе, відчути свою причетність до суспільних справ.

Діти, мер, дорожні знаки

Ініціативна група учнів зі шкільного самоврядування запропонувала записатись на прийом до міського голови, і разом з ним вирішити проблему встановлення пішохідного переходу біля школи. У вересні 2017 року відбулась перша зустріч, а у жовтні школярі разом з учителями написали лист-звернення із проханням посприяти вирішенню проблеми.

Результатом об’єднання зусиль учнівського самоврядуваня, вчителів та органів влади стало встановлення біля навчального закладу попереджувального знаку «Діти» і домовленість з міським головою про те, що проблемне питання переходу буде винесене на обговорення під час засідання міської ради. Тож за ініціативи дітей було розпочато вирішення важливої проблеми, яка безпосередньо стосується безпеки учнів та громадян міста. Гімназисти стали впевненішими та зрозуміли, що і маленькі громадяни також можуть вирішувати «дорослі» проблеми!

«Спочатку було ніяково, коли зустрічалися с міським головою для налагодження співпраці, а зараз він для нас близька людина. Раніше в нас не було глобальних змін, а тепер ми отримали поштовх щось міняти», – ділиться враженнями голова Ради капітанів Гліб Ткаченко.

Гімназія «Просперітас» почала взаємодіяти з іншими школами та громадою. Її команду КВК запросили до участі у міському фестивалі КВК «Кубок мера-2017», і вона навіть вийшла у півфінал.

У закладі освіти розпочала роботу «Школа сміху», двері якої відчинені двічі на тиждень для дітей різних навчальних закладів міста. За сприяння міського голови та начальника відділу молоді і спорту Сумської міськради команда гімназистів, яка брала участь у Всеукраїнському чемпіонаті FLL, у Всесвітній день води провела прес-конференцію у Promotion Agency Sumy, на якій ознайомила громаду міста з інноваційним дослідницьким проектом «Rainenergy», над яким діти працювали майже рік.

У школі зявилась демократія

Члени учнівського самоврядування також почали вирішувати і важливі шкільні питання. Вони переробили план роботи Ради капітанів та затвердили його, обговорили та внесли зміни і доповнення до «Статуту самоуправління», «Кодексу гімназиста», гімназійної «Бонусної системи».

Учні внесли пропозиції щодо змін у формі одягу, зачіски гімназиста та гімназистки, хоча зрештою, результатом вирішення питання шкільного вбрання не всі діти виявились задоволеними. Школярі також ухвалили рішення щодо відпрацювання штрафних бонусів порушниками дисципліни, брали участь в обговоренні, організації, проведенні всіх спортивних, виховних та розважальних  заходів.

Педагогічний колектив разом з учнями та батьками вирішив створити єдине демократичне середовище як під час позакласної діяльності, так і на уроках. Ця зміна стосувалась запровадження у навчальний процес цінностей ОДГ/ОПЛ. Реалізовували цю мету на усіх рівнях. Адміністрація розробила нові форми календарно-тематичного планування з урахуванням застосування вправ з ОДГ/ОПЛ. Педагоги стали застосовувати новітні методи та прийоми навчання, засновані на інтерактивній взаємодії, наприклад, «Можна увійти?» та «Дошка оголошень».

Вчителями були проведені інтегровані уроки: наприклад,  урок з української літератури та правознавства в 9 класі, на якому учні могли, досліджуючи літературні твори, робити висновки щодо правових наслідків дій літературних героїв.

Гімназисти також долучились до планування та реалізації освітнього процесу через проектну діяльність та право вибору виду робіт. Для них кожне заняття стало цікавим дослідженням, що за бажанням могло перерости в проекти. Також з’явилась можливість із запропонованих вчителем форм проведення повторювально-узагальнюючих уроків самим обирати ту, яка найбільше їм підходить.

І навіть батьки стали активними учасниками навчально-виховного процесу через застосування електронного щоденника. Тепер, якщо їх не влаштовує оцінка через об’єктивні причини, є система апеляцій.

Введення ОДГ/ОПЛ сприяло тому, що гімназійна громада змінилась, активізувалась взаємодія всіх учасників навчально-виховного процесу. З кожним заняттям учні набували навичок демократичного співіснування, взаємодії, переносили цю поведінку на рівень гімназії. Від таких змін виграли всі – учні, батьки, педагоги, бо гімназисти стали активними учасниками демократичного навчально-виховного процесу, зрозуміли свою роль у житті закладу освіти. За рік роботи школа змогла, не порушуючи логіки і рамок навчального процесу та не відходячи від державної програми, інтегрувати питання громадянської освіти та освіти з прав людини в усі предмети.

У шкільному облаштуванні також відбулись зміни, які стосуються у першу чергу дітей з особливими потребами.  Наприклад, були встановлені парти та диван для тих, хто не може сидіти, а для дітей на дієті створюється окремий дієтичний стіл. У школі підтримували та турбувались про хлопця з паралічем у процесі перевдягання та харчування. Ще однією зміною є те, що школа перейшла на безхлоровмісні засоби, аби зробити шкільне середовище безпечнішим.

Певні зміни торкнулись і дозвілля. Були запроваджені різноманітні навчальні студії, які відповідали запитам учнів. Результат роботи студій за рік став вражаючим. Було створено шість студій за абсолютно різними напрямками: медіа, вокал та хореографія, інженерія, екологія та дослідження складу продуктів харчування, програмування і хендмейд. Учителі та батьки розробили програми й обрали керівників для усіх студії. Після чого кожна дитина обрала собі студію самостійно.

Протягом І семестру гімназисти працювали за обраними напрямами, результати своєї роботи вони продемонстрували у січні перед учнями, батьками та вчителями. У ІІ семестрі дітям запропонували за бажанням змінити студію і спробувати себе в іншій діяльності. До роботи у студіях залучалися навіть батьки: вони проводили майстер-класи та навчалися разом з учнями! Заняття у студіях змінило дітей, адже сприяло розвитку індивідуальних здібностей і талантів, почуття відповідальності та вміння працювати в команді.

«У дитини формується уявлення про власні інтереси й можливості, вона набуває досвіду в різних сферах професійної практики: техніці, мистецтві, медицині, економіці й культурі. Вчиться працювати у команді та досягати разом поставленої мети. Тому ці студії є дуже важливими і дуже добре, що вони з’явились», – переконана мама одного з учнів Світлана Ткаченко.

У подальшому школа планує поглиблювати присутність ОДГ/ОПЛ у навчальному процесі й покращувати взаємодію між усіма ланками шкільного управління – дітьми, батьками, вчителями та адміністрацією. Головне – пам’ятати, що школа має не лише давати знання, а й готувати до подальшого дорослого життя активних і відповідальних громадян.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив