Історії успіху

Як самоврядування від способу уникнути навчання перетворилось на дієвий важіль для змін


P21

Коли у школі не відбувається змін, а творчий та лідерський потенціал учнів не реалізовується, дітям стає нудно вчитися. Коли ще й вчителі та адміністрація переконані, що «знають краще» і не хочуть слухати жодних пропозицій, це ускладнює ситуацію ще більше.

У Перечинській гімназії на Закарпатті на початку проекту учні навіть не намагались впливати на покращення шкільного простору, були байдужими до загальношкільних проблем. А учнівське самоврядування діти взагалі використовували як привід прогулювати уроки, бо вони не бачили у ньому сенсу! Та коли їх почали слухати, а найголовніше – чути, ситуація кардинально змінилася.

Втілювати ініціативу щодо переформатування учнівського самоврядування взялися 20 учнів та 4 педагоги. Насамперед була змінена і покращена його структура: з’явилися  механізми та процедури дієвого учнівського самоврядування.

Щороку у вересні в гімназії відбуваються вибори Президента. Кандидати  виступають з передвиборчими програмами, потім відбувається голосування, у якому беруть участь усі школярі від 5 до 11 класу. Ті, хто не переміг, стають членами парламенту.

Внесено зміни до старого типового статуту гімназії. Планування роботи тепер відбувається на Раді школи. За потребою, у школі створюються ситуативні комісії щодо вирішення проблем, наприклад, задля контролю за благодійними внесками.

P3

Учні почали займатись організацією дозвілля з урахуванням побажань усіх дітей, намагаються урізноманітнити форму і зміст заходів, акцій чи проектів. Раніше цим займався педагог-організатор, часто не спираючись на побажання гімназистів або формально враховуючи їх потреби. Зараз педагоги та адміністрація почали підтримувати самоврядування, що дало впевненість дітям у власних можливостях.

Школярі зрозуміли, що громадська зайнятість – це добровільно взята на себе відповідальність, а не спосіб уникнути навчання. Також вони почали вільно висловлювати і відстоювати власну точку зору, активно впроваджувати зміни, тож нарешті перестали бути заручниками ситуації.

Заклад освіти почав впроваджувати співпрацю батьки-учні-адміністрація-учителі. Було створено веб-сайт гімназії та сторінку у Фейсбуці, аби інформувати батьків про важливі події та зміни. Важливі рішення тепер приймаються тільки після обговорення і погодження на педраді та з батьківським комітетом гімназії. Завдяки цьому навіть дозвілля стало змістовнішим: цікавих подорожей, до яких у тому числі залучаються батьки, стало значно більше.

P4

«Я вважаю, що гімназія – це модель держави, - каже, учениця 11 класу Валерія Токар. - Добре жити у тій державі, в якій враховуються інтереси усіх громадян. Хорошою є держава, де різні суб’єкти уміють слухати і почути один одного. За цей рік у нас відчувається великий прогрес. Учителі чують нас, ми чуємо їх, батьки також чують нас і активно контактують з учителями. Загалом це дає позитивні результати»

Зміни вплинули не лише на учнів та педагогів, що безпосередньо реалізовували зміни, а й на всю гімназію. Діти приходять з навчального закладу із позитивними та яскравими емоціями, і ходять до школи із задоволенням. Адже тепер переважна більшість педагогів ставляться до них толерантно, поважають різні думки.

P5

Пожвавилось та урізноманітнилось позакласне та виховне життя Перечинської гімназії. З’явився рейтинг класів; враховуючи різні критерії, у тому числі чистоту класного кабінету, обирається найкращий клас, який отримує винагороду. Учні самі почали активніше ініціювати проведення різних заходів, підготували гарний новорічний мюзикл та новорічну фотозону.

«Атмосферу у гімназії вважаю безпечною та мотивуючою до дій. Під час новорічного мюзиклу на сцені було задіяно більше 60 артистів-учнів. І всі вони хотіли брати участь у цьому дійстві! Отже, діти не бояться самовиражатися і мають змогу реалізовувати свої здібності. Тож гімназія сприяє відкриттю талантів», - переконана голова батьківського комітету Оксана Палетич.

Частина вчителів, насамперед молоді, почали використовувати ОДГ/ОПЛ під час уроків української мови і літератури, історії, англійської мови, історії мистецтв. Запроваджено викладання предмету «Живи за правилами» у сьомих класах. Вчителі тепер надають перевагу активним методам: дискусії, рольовій грі, проектній технології. Їх використовують задля зацікавлення, мотивації дітей та кращого засвоєння теми.

У розвитку уміння співпрацювати, критично мислити та аналізувати проблеми допомагає групова робота. У гімназії створено декілька груп за інтересами, якими опікується педагог-організатор та вчителі молодого віку.

P6

Значні зміни відбулися і в облаштуванні шкільного середовища. Встановлено нові вікна та двері, відремонтовано фойє: після ремонту воно стало гарним і сучасним, а головне - теплим. Тепер тут проходять майже всі заходи, адже фойє перетворюється у гарний актовий зал.

Гімназія намагається не тільки змінюватись зсередини, а й взаємодіяти з громадою. Учні беруть участь у засіданнях сесій міської ради. Навчальний заклад знайшов партнерів, з якими співпрацює на рівних: депутати, БФ, ГО. А конфлікти тепер вирішуються на місці завдяки співпраці з відповідними структурами поліції.

У подальшому до самоврядування планують залучити учнів 5-7 класів, а також створити силами учнівського самоврядування канал в YouTube, де будуть виходити новини, цікаві поради, учнівські відеоблоги тощо. Школа має здійснити ще багато важливих змін, щоб більш ефективно впроваджувати демократичні принципи у шкільному середовищі, намагатися залучити всіх батьків та вчителів до програми, надалі впроваджувати ОДГ/ОПЛ у навчанні та підтримувати створення цікавих гуртків для учнів.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив