Тулбокс для вчителів

Тулбокс - це збірка вправ та матеріалів для формування та оцінки громадянських компетентностей на різних предметах у школі та в рамках позаурочної і позашкільної програми. Всі вправи, викладені у Тулбоксі, розроблені або модифіковані вчителями-практиками, контактна інформація яких міститься у кожному доданому матеріалі. Заохочуємо всіх учителів ділитися своїми розробками з колегами і власноруч додавати матеріали до Тулбоксу, попередньо зареєструвавшись на нашій сторінці.

Фільтр

«Грудочка землі у скибочці яблука»

Так: Опробована в рамках Програми
П.І.Б. автора: Братошевська Світлана Вікторівна
E-mail автора: svitla1970@gmail.com
Застосування вправи: На уроці
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №29 Миколаївської міської ради Миколаївської області
Предмет: природознавство
Тема уроку/години спілкування: Грунт
Клас: 5
Мета вправи/заняття: Розвинути розуміння важливості відповідального ставлення до навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів (земельних) як необхідних складових забезпечення прав людини
Форма/метод роботи: індивідуальна робота, робота у парах, дослідницькі методи навчання
Ключова складова громадянської компетентності: Відповідальність
Додаткова/і складова/і компетентності: Громадянська свідомість, Уміння співпрацювати
Очікувані результати:

Учень ∕ учениця: • розкриває поняття «земельні ресурси», «право на охорону грунтів»; • усвідомлює необхідність самовиховання відповідального природокористовувача і пропонує заходи щодо збереження земельних ресурсів.

Тривалість вправи: 35 хв
Інструкція для проведення вправ:

Подивіться на яблуко та уявіть,  що це — модель Землі в мініатюрі.

  • Розріжте яблуко на чотири рівні частини та відкладіть три з них убік. ( Три чверті поверхні Землі займають моря й океани. Цю поверхню не можна використовувати для традиційного сільського господарства (хоча людство вже міркує над цим)).
  • Розріжте чверть яблука ще надвоє та відкладіть убік одну частину. Цю частину земної поверхні займають пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури.
  • Розріжте одну восьму яблука, що у вас залишилася, на чотири частини та відкладіть убік три з них. (Вони символізують ту частину земної поверхні, що вкрита скелями й камінням — така земля не є родючою).
  • Тонка скибка, яка залишилася, представляє 1/32 земної поверхні — саме таку частину вважають родючою землею. Зріжте зі скибки шкірку. Вона власне і є верхнім шаром, тобто ґрунтом, який годує рослини та виробляє їжу для всіх тварин і людей. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї.

Зробіть відповідний висновок.

  1. Отримують групи аркуші формату А4 з намальованою грудочкою грунту – землі для написання  пропозицій щодо поліпшення якості грунтів:«Чим я можу зарадити «ґрунтовим» проблемам?».
  2. Підказками були картки з правовою інформацією про збереження грунтів в Україні, світі. Наприклад: «Стан земельних ресурсів України близький до критичного. За період проведення земельної реформи значна кількість проблем у сфері земельних відносин не лише не розв'язана, а й загострилася. Серед земель України найбільшу територію займають землі сільськогосподарського призначення (71 %), 78 % з яких є ріллею. На всій території поширені процеси деградації земель, серед яких найбільш масштабними є ерозія (близько 57,5 % території), забруднення (близько 20 % території), підтоплення (близько 12 % території). Зменшується вміст поживних речовин у ґрунтах, а щорічні втрати гумусу становлять 0,65 т на 1 га»
  3. https://sites.google.com/site/agrarnijsouzukraieni/propoziciie-ta-obgovorenna/do-proektiv-zakoniv/prozberezennagruntivtaohoronuiehroducosti
Підсумок за результатами проведення вправи:

Підведення до розуміння того, що кожна людина є частиною планети і всі її дії впливають на стан довкілля.  Охорона грунтів сприяє забезпеченню прав людини, наприклад, права  на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Використані джерела:

Посібник «Компасіто» , стор. 119–123

Форма проведення уроку – «лабораторія дослідження грунтів». Використавши яблуко як уявну модель Землі, учні імітують, що запаси ґрунту у світі не безмежні.

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив