Вхід

E-mail *
Пароль *
Пам'ятати мене

Тулбокс для вчителів

Тулбокс - це збірка вправ та матеріалів для формування та оцінки громадянських компетентностей на різних предметах у школі та в рамках позаурочної і позашкільної програми. Всі вправи, викладені у Тулбоксі, розроблені або модифіковані вчителями-практиками, контактна інформація яких міститься у кожному доданому матеріалі. Заохочуємо всіх учителів ділитися своїми розробками з колегами і власноруч додавати матеріали до Тулбоксу, попередньо зареєструвавшись на нашій сторінці.

Фільтр

"Так або ні"

П.І.Б. автора: Ліворук Ольга
E-mail автора: kaniw_gymnasia@ukr.net
Застосування вправи: На уроці
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Канівська гімназія імені Івана Франка Канівської міської ради Черкаської області
Предмет: українська мова
Тема уроку/години спілкування: Мова — найважливіший засіб спілкування, пізнання та впливу.
Клас: 8
Мета вправи/заняття: формувати вміння практичного застосування знань; формувати вміння орієнтуватися в умовах спілкування й підтримувати його під час ведення дискусії, забезпечити ситуацію вибору та життєвого досвіду у новій ситуації, розвиток критичного мислення.
Форма/метод роботи: фронтальна робота, групова робота
Ключова складова громадянської компетентності: Повага до людської гідності та прав людини
Додаткова/і складова/і компетентності: Повага до людської гідності та прав людини, Визнання цінності демократії, Повага, Громадянська свідомість, Впевненість у собі, Вміння слухати та спостерігати, Мовні, комунікативні вміння та багатомовність, Знання та критичне розуміння мови і особливостей спілкування
Очікувані результати:

Навчальні цілі вправи:  розглянути підстави, чому люди мають різні точки зору з важливих проблем;   розвивати здатність обговорювати спірні питання; розглянути, які цінності є необхідними для проживання в демократичному суспільстві. Під час виконання вправи учні:  висловлюються про різні проблеми та захищають власну точку зору; аналізують джерела розбіжностей на прикладі публічно спірних питань; розглядають вплив на їх особисті цінності; розвивають директиви для заохочення формування шанобливого ставлення до плюралізму та гарантування, що буде підтримана якість діалогу з публічних питань.

Навчальні результати з програми навчання:

Знаннєва складова

знає та розуміє функції мови;

усвідомлює  значення мови

як найважливішого засобу  пізнання, спілкування і впливу;

Діяльнісна складова

користуєтьсялінгвістичними словниками й довідниками

з метою вдосконалення власного мовлення;

Ціннісна складова

ставиться до української мови

як до найвищої цінності;

обґрунтовує необхідність вільного володіння державною мовою;

усвідомлює права й мовні обов’язки учня як громадянина своєї держави;

цінує відкритість до пізнання різних культур  через мови;

робить висновки щодо необхідності  ґрунтовної 

Тривалість вправи: 20-25 хвилин
Інструкція для проведення вправ:

Кожен куточок класу прикрашається такими табличками:  «Твердо погоджуюсь», « Скоріше погоджуюсь», «Не погоджуюсь», «Абсолютно не погоджуюсь».

На дошці епіграф: 

Дискусія – це не обов’язково суперечка,

це можливість кожній стороні

висловити свою точку зору

О.Урванець

Питання для учнів:

Чи має право на існування мовний нігілізм

Вчитель  озвучує питання та просить учнів переміститись у відповідний куточок класу, що відповідає їх баченню. Якщо учні не можуть визначитися, вони мають залишатися на своєму місці. Коли учні розмістяться на своїх позиціях, учитель просить представника з кожного кута (групи)  висловитись, чому вони зайняли саме таку позицію (після короткого обговорення у групі).  Учитель не заохочує  дискусію на даному етапі. Далі вчитель запитує в учнів, якщо хтось з них змінив свою точку зору, той може переміститися в інший відповідний куточок класу. Вчитель не повинен багато дебатувати щоразу з різних проблем, однак він має донести думку про те, чому люди мають різні точки зору. Далі вчитель запитує, хто з них не визначився і дає можливість висловитися, чому вони не знайшли рішення. Вони повинні  озвучити  свої  мотиви, чому вони не прийняли рішення (наприклад, їм необхідно більше інформації, їм не зрозуміло, що мається на увазі, вони не бачать аргументів з обох боків тощо). Далі учитель просить учнів відповісти на запитання :

– Звідки беруться наші ідеї, цінності, переконання? (Це допоможе учням побачити, що наші ідеї щодо розбіжностей точок зору ґрунтуються на різних джерелах).

Після цього вчитель  просить учнів висловитися, якою мірою на них впливають: ідеї  їх батьків; те, що думають їхні друзі; їх релігія та культура;  ЗМІ, наприклад: газети, телебачення, Інтернет;  вчителі;    особистий досвід.

Учитель пояснює, що плюралізм розвивається у вільному суспільстві. Однак жодне суспільство не може функціонувати без мінімального рівня узгодження серед своїх членів. Він просить учнів скласти список цінностей та правил, які, на їх думку, можуть допомогти узгодити певні позиції та інтереси.  Учні можуть запропонувати такі вислови:

– поважайте думки інших людей;

–  намагайтесь поставити себе на позицію інших людей;

– пам’ятайте, що розмовляти, це краще, ніж воювати;

– намагайтесь не звинувачувати інших;

– дайте людям шанс висловитися; якщо люди не можуть погодитися;

– потрібен механізм, який потребує голосування для прийняття рішення.

Підсумок за результатами проведення вправи:

Під час виконання вправи учні:  висловлюються про різні проблеми та захищають власну точку зору; аналізують джерела розбіжностей на прикладі публічно спірних питань; розглядають вплив на їх особисті цінності; розвивають директиви для заохочення формування шанобливого ставлення до плюралізму та гарантування, що буде підтримана якість діалогу з публічних питань.

Використані джерела:
  1. Навчання демократії: збірник практичних занять з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини / Р. Голлоб, П. Крапф. – Пер. з англ. та адапт. Н. Г. Протасової. – К. : Основа, 2016. – Т. 6. – 100 с.
  2. Український варіант посібника “Закладинки” з протидії мові ненависті онлайн

Суть вправи: вчитель просить учнів розглянути впитання , зайняти позицію  «Твердо погоджуюсь», « Скоріше погоджуюсь», «Не погоджуюсь», «Абсолютно не погоджуюсь» ,переміститись до визначеного місця в класі та обгунтувати свій вибір.

logo 2 en

© 2023 Центр освітніх ініціатив