У вправі учні розігрують розмову, в якій йдеться про різний досвід участі громадян/громадянок в житті громади. Вправа спрямована на розуміння переваг участі людей в роботі уряду, ухвалення рішень суспільно-політичного значення.
Участь у політиці
- П.І.Б. автора: Микитюк Людмила
- E-mail автора: lmikityk@ukr.net
- Застосування вправи: На уроці
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Комунальний навчальний заклад “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів”
- Предмет: українська мова
- Тема уроку/години спілкування: Пряма й непряма мова
- Клас: 5
- Мета вправи/заняття: Імітація ситуації для розуміння важливості участі у подіях суспільнополітичного життя.
- Форма/метод роботи: фронтальна робота, ігрові методи навчання
- Ключова складова громадянської компетентності: Громадянська свідомість
- Додаткова/і складова/і компетентності: Визнання цінності демократії
- Очікувані результати:
усвідомлює важливість участі у суспільно-політичному житті країни, регіону, міста, громади;
знаходить способи розв’язання суспільно-політичних питань;
аналізує переваги і ризики від участі людей у суспільно- політичному житті країни, громади;
дискутує про те, що можна зробити, аби змінити громаду на краще;
стверджує, що школа має вчити учнів демократії та як діяти громадянам в умовах демократії;
стверджує, що закони мають діяти на засадах справедливості.
- Навчальні результати з програми навчання:
пояснює поняття «пряма й непряма мова» як способи передавання чужого мовлення;
усвідомлює виражальні можливості речень із прямою й непрямою мовою.
- Тривалість вправи: 15 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
1. До участі запрошуються 4 учні, які будуть розігрувати рольову гру.
2. Вони мають розіграти розмову між чотирма новоприбулими громадянами, які приїхали до новоствореної країни і прагнуть побудувати нове суспільство. Є всі можливості для створення хорошого уряду, але у кожного є свій досвід життя.
Розмова чотирьох новоприбулих громадян (додаток "Ролі")
Громадянин 1: «Там, звідки я приїхав, ніхто дуже не турбувався про політику та уряд. Ми завжди були зайняті нашим щоденним життям. Отже, тут я, напевне, також не захочу турбуватися про політику».
Громадянин 2: «Так само це відбувається у нашій країні… Та я ніколи, справді, не розумів, що відбувається між політиками. Вони зробили так, що це виглядає дуже складно і дуже заплутано, щоб ми навіть не намагалися зрозуміти».
Громадянин 3: «У нашій країні все було по-іншому. Ми намагалися, але люди, які мали владу, не дозволили б нам брати в цьому участь, нас би залякали, якби ми спробували. Отже, зрештою ми залишили спроби участі у політиці та управлінні».
Громадянин 4: «У моїй країні були вибори, та наші політики обіцяли нам хороший уряд. Але це не стало реальністю. Політики використовували уряд для того, щоб збагатитися. Всі політики корумповані».
Питання для обговорення
• Використовуючи непряму мову проговоріть, які основні чотири точки зору висловлено громадянами щодо участі у суспільно-політичному житті? Чи ви погоджуєтеся? Чому так або чому ні?• Що втратять четверо громадян, якщо не будуть брати участі у суспільно-політичному житті?
• Які переваги, на вашу думку, особи отримують від участі у суспільнополітичному житті країни, громади?
• Які переваги, на вашу думку, отримає нова країна від участі людей у суспільно-політичному житті?
• Які можливі ризики або втрати пов’язані з тим, що будь-хто ухвалює рішення щодо участі у суспільно-політичному житті?
• Зважуючи переваги та ризики, як ви вважаєте, чи доцільно брати участь у суспільно-політичному житті країни, регіону, міста, громади?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Уряд впливає на життя людей багатьма способами. Шляхом участі в роботі уряду люди можуть мати голос під час ухвалення рішень. Якщо люди ухвалюють рішення не брати участі у суспільно-політичному житті, вони не матимуть права голосу в ухваленні цих рішень.
- Використані джерела:
Навчання демократії: збірник практичних занять з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини / Р. Голлоб, П. Крапф. – Пер. з англ. та адаптація Н. Г. Протасової. Том VІ («Чи повинні ми брати участь у політиці?», с. 70).
- Ключові слова: Участь, рішення, ухваленя, суспільно-політичне, громадяни, пряма, непряма, мова, відповідальність, права, людини