Діяльність відбувається в уявному веб-чаті. Учасники повинні привітати один одного згідно зі стереотипами щодо певних груп. У результаті формується перелік рекомендацій щодо спілкування в онлайнпросторі.
Веб-профілі
- П.І.Б. автора: Колодяжна Олена
- П.І.Б. інших авторів: Хихля Катерина
- E-mail автора: elenmedlic@gmail.com
- Застосування вправи: Поза уроком
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Мереф’янський медичний ліцей
- Предмет: українська література
- Тема уроку/години спілкування: Заняття гуртка. М.Куліш «Мина Мазайло». Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя).
- Клас: 9
- Форма/метод роботи: групова робота, ігрові методи навчання
- Ключова складова громадянської компетентності: Мовні, комунікативні вміння та багатомовність
- Додаткова/і складова/і компетентності: Впевненість у собі, Аналітичне та критичне мислення, Гнучкість та вміння адаптуватися, Мовні, комунікативні вміння та багатомовність
- Очікувані результати:
Може пояснити, як соціальні взаємовідносини іноді закодовані у мовних формах, що використовуються в розмові;
критично осмислювати те, що його/її світогляд є тільки одним із багатьох світоглядів;
пояснити небезпеку, що виникає внаслідок узагальнення, коли на підставі індивідуальної поведінки окремої особи роблять висновок про всю культуру;
критично осмислювати свої упередження та стереотипи, а також те, на чому вони ґрунтуються.
- Навчальні результати з програми навчання:
Учень / учениця:
осмислює роль соціального статусу, моделі його досягнення; формує уявлення про справжні та фальшиві цінності, спираючись на текст; висловлює власні міркування, проводячи аналогії з сучасним життям;
- Тривалість вправи: 45 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
- Об’єднати учнів у групи за бажанням для презентації героя п’єси, для того, щоб створити макет профілю персонажа у Фейсбуці на аркуші А-2
Завдання для груп: створюючи профіль, доведіть або спростуйте твердження, що обраний вами персонаж національно несвідомий та духовно обмежений(15 хв.)
- Пропонуємо учням презентувати сторінку героя. Учасники інших груп або вчитель після презентації можуть поставити питання щодо відповідності змісту твору інформації, поданої у профілі. (10 хв.)
- Після презентацій та обговорення переходимо в умовний веб-чат
Завдання для груп: приготуйте привітання від імені вашого героя до кожного персонажа, враховуючи його світоглядні особливості, манеру спілкування, ставлення до інших. (5 хв.)
- Переконуємося, що учасники вийшли з ролі, почніть з того, що попросіть їх уголос усім разом назвати своє ім’я, прізвище, день тижня.
Питання для учнів(5 хв):
Чому, на вашу думку, звертання героїв один до одного були саме такими?
Чи доводилося вам стати свідком подібних ситуацій в Інтернеті? Як ви почувалися при цьому?
Чи відомо вам, що такий стиль спілкування Радою Європи визначено як «мова ненависті»?
- Подаємо визначення мови ненависті та розповідаємо про кампанію Ради Європи проти мови ненависті (5 хв.).
- ● Питання для обговорення* (рефлексія) (3 хв.)
Як ви вважаєте, чи варто дозволяти мову ненависті в Інтернеті?
Чому люди вживають мову ненависті щодо інших?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Як би ви рекомендували персонажам попрощатися з іншими учасниками веб-чату, уникаючи мови ненависті?
- Використані джерела:
Посібник з протидії мові ненависті онлайн через освіту з прав людини «Закладинки»
- Ключові слова: Микола Куліш, Мина Мазайло, мова ненависті
- Коментарі:
- На етапі інструктажу щодо створення профілю вчитель акцентує увагу на темі уроку, яка повинна відобразитися в характеристиці героя.
- Презентувати профіль, відповідати на питання від імені героя може як 1 представник групи, так і вся група.
3.Під час обговорення профілів учитель спрямовує питання та відповіді у русло теми уроку.
- У разі браку часу останні питання можна винести на творче завдання.
- За бажанням, вправу можна використати на уроці української літератури за програмою 11 класу.