Робота з текстами цитат, аналіз та обговоення, звернення до власного досвіду та вироблення пропозицій як протидіяти впливу упередженості. Підведення до розуміння рівності усіх людей незалежно від їх особливостей.
Всі рівні – всі різні
- П.І.Б. автора: Мелещенко Тетяна
- E-mail автора: tetmel@ukr.net
- Застосування вправи: На уроці, Поза уроком
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: НПУ імені М. П. Драгоманова
- Предмет: географія
- Тема уроку/години спілкування: Африка (Населення)
- Клас: 7
- Мета вправи/заняття: Пояснити, що всі люди є рівними, а упередженість – це негативне явище, яке заважає відкритій взаємодії та спілкуванню між людьми.
- Форма/метод роботи: індивідуальна робота, групова робота
- Ключова складова громадянської компетентності: Визнання цінності культурного різноманіття
- Додаткова/і складова/і компетентності: Визнання цінності культурного різноманіття, Відкритість до інших культур, переконань і світогляду інших людей, Повага, Аналітичне та критичне мислення, Уміння співпрацювати, Знання та критичне розуміння світу
- Очікувані результати:
• розуміє, що всі люди рівні; • поважає представників інших расових, національних та етнічних груп; • усвідомлює негативний вплив упереджень.
- Тривалість вправи: 15 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
1. Учням зачитуються дві цитати (паралельно їх подано на слайді або записано на дошці чи фліпчарті). «Всі люди на землі – від сходу до заходу, від півночі до півдня – складають єдину групу; (вони) відрізняються за трьома основними ознаками: поведінка, зовнішність і мова». «Ті люди, які живуть на крайній півночі (Європи), страждають від того, що вони знаходяться занадто далеко від сонця. Їх повітря холодне і небо хмарне. Тому їхній темперамент холодний, а їхня поведінка є грубою. В результаті їхні тіла стали незвичайними, шкіра стала білою, а волосся звисає донизу. Вони втратили гостроту розуму і гостроту сприйняття. Їх здолали неосвіченість і лінощі, вони вражені безсиллям і тупістю».
(Автор Саїд Аль Андалусі – відомий науковець із міста Кордова (зараз це Іспанія), який жив у 1029–1070 роках; уславився своєю мудрістю і знаннями. Слід пам’ятати, що для автора центром «цивілізації» того часу був басейн Середземного моря, а особливо Арабські королівства навколо нього. Наука не була настільки розвинута на Півночі, як Саїд називає Північну Європу, у порівнянні з арабським світом, Персією, Китаєм та Індією).2. Учні об’єднуються у трійки і дають відповідь на питання: • що каже текст про автора? • чому автор описує людей з Північної Європи таким чином? • чому автори пишуть такі тексти?
3. Один представник із трійки представляє результат.
Обговорення:
• Чи можете ви навести приклади людей, які засуджували інших? • Які бувають наслідки з того, що людей не цінують за те, якими вони є, а звертають увагу на їхнє походження чи місце проживання та зневажливо ставляться через цей фактор? • Що ми маємо зробити, щоб протистояти впливу упередженості?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Підведення до розуміння того, що до людей не можна упереджено ставитися у залежності від ареалу їх проживання, кольору шкіри, волосся, розрізу очей, рівня освіченості чи інших якостей. Відкритість і толерантне ставлення без упереджень – це речі, які є цінними для спілкування та взаємодії між людьми.
- Використані джерела:
Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 112–114.
- Ключові слова: толерантність, багатоманіття, повага, рівність, справедливість, співпраця, цінність, відкритість