Історії успіху

Чи можна зробити батьків партнерами школи?

DSCN0891 

Батьки у системі діти-батьки-вчителі є дуже важливим елементом, який безпосередньо впливає на якість шкільного середовища. Якщо батьки не цікавляться формуванням шкільного простору, не дають школі новий поштовх для змін, розвиток навчального закладу зупиняється.

Так і у Вацлавпільській гімназії (Житомирщина) батьки учнів не були учасниками освітнього процесу, аргументуючи це тим, що «у школі все і так добре, нас все влаштовує».

У цьому закладі освіти навчаються діти з села Ясна Поляна та навколишніх сіл. Батьки школярів працюють на підприємствах і в установах смт. Пулини та Пулинського району, задіяні у сільському господарстві. Їх активність стосовно гімназії була мінімальною: вони іноді відвідували батьківські збори і допомагали з ремонтами.

Ще на початку проекту (2017-18 навчальний рік) дирекція Вацлавпільської гімназії поставила за мету перезапустити учнівське та батьківське самоврядування, і їм це вдалося! Протягом навчального року батьки вперше взяли участь у плануванні та вирішенні проблем гімназії разом з учнями та вчителями. Цьому передували моніторинг в рамках проєкту, а також анкетування, результати якого врахували при складання річного плану роботи гімназії.

Однією з нових ідей, які почали втілювати, став новий формат спілкування. Класний керівник 6 класу Ірина Іщенко ініціювала  проведення батьківських зборів у комфортній атмосфері за круглим столом – «Кава з батьками». Коли такі збори проводились вперше, вчительці довелося майже дві години спілкуватися з батьками про їх справи, які в них гарні діти, які у дітей захоплення. Батьки не хотіли розходитись, хоча часу на обговорення успішності учнів забракло. Але відтоді батьки постійно цікавляться справами у гімназії: часто телефонують, приходять з питаннями та ініціативами.

«Ми  відчули увагу. Частіше почали питати дитину про те, що відбувається у школі. Стали цікавитись, яким чином ми можемо до цього долучитись», – поділилася враженнями мама одного з гімназистів Н. Пилявець.

З минулого навчального року працює одна з батьківських ініціатив –  гурток «Золоті рученята», який створила Юлія Лівінська, мама учениці 6 класу. Гуртківці виготовляють різноманітні вироби з паперу, тканини, природних матеріалів, бісеру та інших матеріалів, що є під рукою. У гуртку займається понад два десятки хлопчиків та дівчаток з 3-7 класів. Керівництво гімназії підтримало ініціативу, виділило час і приміщення для занять. А директор Сергій Мурзаков щомісяця виділяє певну суму на необхідні матеріали з фонду гімназії. До слова, вихованці гуртка уже встигли взяти участь в декількох творчих конкурсах, де показали непогані результати.

Загалом, батьки виступили з цілою низкою інших ініціатив: запропонували проводити заняття спортивної секції, облаштувати пандус біля входу; разом з дітьми вони брали участь у заходах Місячника ціннісного ставлення до людини «Ні агресії», тижня толерантності, в екологічному проекті «Зелені Пулини» та екологічних тренінгах, ініціювали дискусію про інтернет-залежність, а також домоглись створення зупинки у с. Ясинівка – аби дітям було зручніше добиратися до школи. Також батьки часто із зацікавленням відвідують уроки.

«Зараз батьки набагато більше залучаються до роботи школи, –  розповідає заступник директора з виховної роботи Володимир Кузьменко. – Для прикладу – в школі був рейтинг, що складався із таких блоків як рівень навчання, участь у конкурсах та олімпіадах, поведінка учнів. За його підсумками клас-переможець нагороджується безкоштовною екскурсією, ІІ та ІІІ місця – заохочувальними подарунками. Негативних наслідків немає, натомість створюється здорова конкуренція та змагальність. Так от, батьки запропонували зміни, які затвердила Рада школи: було додано ще один блок рейтингової оцінки – співучасть батьків».

У Вацлавпільскій гімназії змінилось не тільки ставлення батьків, а й дітей та вчителів. Школярі стали ініціативнішими, бо була розроблена система «реагування на ініціативу»: всі пропозиції, які отримали більшість в класі, виносяться на розгляд Кабінету міністрів школи, а потім розглядаються директором гімназії. У школі запрацювали органи учнівського самоврядування, які тепер самостійно вирішують більшість питань щодо організації дозвілля, акцій, долучаються до складання плану роботи школи. Вони ініціювали  та провели акцію «Громадянин», до якої активно долучились батьки. До думки учнів прислухаються, а не наказують їм: тепер серед них проводиться анкетування щодо вибору годин варіативної частини навчального плану.

«У школі діють гуртки, які ми запропонували створити. Змінився стиль викладання, збільшився інтерес до навчання. Ми зрозуміли, що можемо керувати школою, необхідно лише про це говорити», – каже  Костянтин Гаврилюк, учень 10 класу.

Вчителі почали з більшим розумінням ставитись до дітей, використовувати активні методи навчання, вести діалог з учнями, перестали сварити за помилки. «До участі школи в проєкті була одна модель концепції школи. Зараз – інша. Прийшло розуміння, що школа це не лише вчителі і учні, де рішення приймає дирекція та педрада. Зараз є розуміння, що має бути система самоуправління за участю учителів, батьків, учнів. Батьки стали частими гостями школи. Частіше звертаються до вчителів. Відбулись зміни в плануванні роботи: делегування повноважень учням», – зазначає вчителька гімназії Ірина Іщенко.

Школа не стоїть осторонь громади, хоча місцеве самоврядування не є надто активним. Гімназія тісно співпрацює з Пулинським громадським бізнес-центром: представники школи разом з ним провели захід для жителів громади про екологічний стан. Також учні беруть участь у різних заходах, які спрямовані на захист екології: діти зробили великого сніговика з пляшок, який встановили біля входу до гімназії, а на гроші, отримані від збору макулатури, закупили спортінвентар. Також вони відвідували жителів громади та проводили роз’яснювальну роботу про шкідливість батарейок. У гімназії тепер діє благодійний фонд, проводяться тренінги, вона бере участь у програмах «Стоп насильству», «Рівний – рівному».

Деякі педагоги Вацлавпільської гімназії ще не долучились до змін, тому і активність батьків в розрізі класів є різною. У найближчих планах – поширити набутий досвід щодо роботи з батьками: проведення неформальних батьківських зборів «за чашкою кави», підтримка у проведенні занять та виховних годин батьками, підтримка їх ініціатив, організація спільних поїздок тощо. Шкільній громаді є над чим працювати та до чого прагнути, аби стати дійсно сучасною та демократичною.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив