Історії успіху

Демократія у Великогаївському НВК: комфортні зони та активні методи навчання

Працюємо з врядуванням.JPG

Справжню демократизацію шкільного середовища найкраще ілюструють зміни, які відбуваються в конкретному закладі освіти. Для Великогаївського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» на Тернопільщині такими змінами стали створення комфортних зон та впровадження новітніх методів навчання вчителями, які постійно працюють над підвищенням свого професійного рівня.

Органи самоврядування у НВК були створені доволі давно, і вони активно працювали. Але справді комфортне середовище шкільна спільнота почала усвідомлено створювати зовсім нещодавно.

Великі коридори та фойє будівлі Великогаївського НВК були незадіяними. В учителів виникла ідея (це було ще до участі НВК у Проекті «Демократична школа»), як її схарактеризувала вчителька англійської мови Оксана Цьомик, «надати нове життя старим речам». Тож педагоги запропонували створити першу комфортну зону «Фіолетовий космос», залучивши до цього всіх: учнів, їх батьків, педагогів. Більше того – проект цієї комфортної зони школа подала на конкурс і виграла, отримавши грошовий приз.

А вже згодом, під час участі в «Демшколі», з березня 2018 року шляхом обговорення та голосування було вирішено, що змін в НВК найбільше потребує їдальня. За цю ділянку роботи погодилась узятися адміністрація, а вчителі, учні та батьки зосередились на створенні трьох інших комфортних зон на різних поверхах. Це «Кораблі мрій», «Тюльпановий рай» та «Книжкова галерея». І оскільки у школі є дітки з ООП (особливими освітніми потребами), то на початку 2019-го було ще й створено інклюзивно-ресурсну сенсорну кімнату «Грайлик».

«Наше благополуччя залежить від наших рішень. Хотілося додати родзинку для школи, щось нове і цікаве, тому вирішили створити відпочинкові місця для дітей, батьків і вчителів», - каже вчителька початкових класів Людмила Кохман.

Цьому передувала ретельна робота усієї шкільної громади. Ініціативна група із вчителів, батьків та учнів визначила місця, де найчастіше сходяться учні та батьки. Серед учителів знайшлися ті, хто взялися за розробку концепції та дизайн, розподілили кошти, отримані від проекту «Фіолетовий космос». Далі – визначили, хто якою ділянкою займається, і взялися за закупівлю матеріалів та облаштування.

Кожною комфортною зоною опікувалась певна група людей, яка звітувала про поточні справи і відповідала за кінцевий результат. Учні були виконавцями, але, за їх словами, із задоволенням бралися за роботу. Усі прагнули долучитися до процесу, і часто згадували «драбину участі Харта».

«Було в нас стандартно, нецікаво, не було де відпочити. Цю ідею – створення комфортних зон – відразу підхопили всі. Вона об’єднала нас. Тому вийшло так гарно. Особливо кімната «Грайлик» для дітей з особливими освітніми потребами», – зазначила Оксана Кость, директор НВК.

zona1.jpg

У захваті від результату і діти, і педагоги. Наталя Хемій, учениця 9-А класу, ділиться враженнями: «Ці комфортні відпочинкові зони дали нове життя нашій школі: тепер тут замість всім звичних лавок – м’які пуфи, кольорові стіни». А вчителька української мови і літератури Людмила Кравчук бачить великі можливості: «Наші комфортні зони – це місце не тільки для відпочинку, тут можна проводити фрагменти уроків літератури. Це і місце зустрічі людей із спільними інтересами, і місце для кавоперерв, і фотозона для гостей, яких у нашій школі завжди багато, бо ми - опорний заклад».

Спільна діяльність, яка дає позитивний результат, часто є початком цілої низки перетворень. Так, коли в процесі планування задіювали пришкільну територію, учні звернули увагу на необхідність створення парковки для велосипедів - саме про неї говорили найбільше. Тож було досягнуто домовленості, що велопарковку біля школи обов’язково облаштують.

Також за ініціативою школярів у НВК вирішили проводити загальну лінійку раз на місяць, а всю поточну інформацію готують і доносять за допомогою загальнодоступного плазмового монітору представники учнівського самоврядування. У закладі освіти були утворені клуби – екологічний «Крок за кроком – чистіше довкілля» та соціально-підприємницький «Ключ до успіху».

Водночас налагоджується і співпраця з місцевою громадою, яка час від часу використовує спортивний та актовий зали Великогаївського НВК. Натомість органи місцевого самоврядування залучають школярів до співуправління молодіжною сферою (програма USAID DOBRE). А при місцевій ОТГ створено молодіжну раду, до складу якої увійшло 5 дітей з НВК.

Разом з тим, відбуваються зміни і в методиці навчання. На момент завершення участі в програмі Демшкола близько 75% вчителів Великогаївського НВК застосовували активні методи навчання та вправи з підручника «Громадянська відповідальність» і посібників з ОДГ/ОПЛ.

Вчителька фізики Мар’яна Сербіна пояснює: «Сучасні діти потребують сучасних методів навчання. Особливо я, як молодий вчитель, завжди прагну обмінюватись досвідом і отримувати фідбек».

Педагогіка партнерства

Сьогодні особливого значення набуває питання розвитку професійної компетентності вчителів. Якщо на початку участі в проекті лише 10% вчителів прагнули до змін і активно впроваджували нові методики, то з часом таких педагогів ставало щораз більше. Майстер-класи щодо обміну досвідом почали проводити і відвідувати три чверті усіх педагогів школи. Якщо раніше вчителі в більшості користувалися «сухими» конспектами, то тепер шукають різні джерела в Інтернеті для підготовки до уроку, маючи для цього необхідне мультимедійне забезпечення – воно є у кожному класі. Зараз використання ІКТ на уроках вчителями зросло з 20% до 85%. «Ми мусимо йти в ногу з часом і розвивати навички ХХІ століття не тільки в дітях, але й у собі», - підкреслює вчителька інформатики Олена Сівінська.

У реалізації шкільної ініціативи з інтеграції ОДГ/ОПЛ взяли участь 10 вчителів. Вони інтегрували теми в навчальну програму семи предметів для 7-11 класів. Зокрема, це  історія (вчителька Грабовецька Марта), громадянська освіта (вчителька Майка Світлана), англійська мова (Зубович Наталія, Цьомик Олександра, Чорняк Наталія), німецька мова (Лесечко Анастасія), фізика (Сербіна Мар’яна), українська мова (Майка Ольга, Онуферко Ірина) і українська література (Кравчук Людмила).

Заняттями охоплено 127 школярів. Із впровадженням тематики ОДГ/ОПЛ та інноваційних методів навчання учні школи стали більш активними у шкільному житті, толерантнішими один до одного, розвинули критичне мислення, ініціюють проекти громадської активності.

Презентуємо.JPG

Завдяки участі у проєкті кількість заходів, що формують компетентності громадянської відповідальності учасників освітнього процесу, збільшилась із 1-2 у семестр до 7-8, що підтверджує мотивацію вчителів до професійного зростання. Зокрема, педагоги за участю психолога проводили заняття «Вчимося бути толерантними», «Стоп - булінг!» та «Конфлікти і шляхи їх вирішення». Завдяки організаційній допомозі керівників шкільного самоврядування відбувся квест «Шляхами толерантності». Теми булінгу обговорювалися з батьківським активом НВК. Вчительки закладу освіти виступили координаторами з підготовки до Всеукраїнської афілійованої (не) конференції міні Ed-camp «Інтеграція, емпатія, командна робота в Новій українській школі». А своїми напрацюваннями та досвідом ряд педагогів поділилися під час семінару-тренінгу з директорами шкіл Скалатської ОТГ.

«Успіх приходить до тих, хто його прагне! Мені приємно працювати в команді з людьми, готовими до змін, які мають креативні ідеї для навчання і виховання дітей покоління Z», - зазначає Тетяна Лазута, завідувачка методичного кабінету відділу освіти Великогаївської ОТГ.

Нові методи застосовують не лише у навчанні старшокласників, але і з молодшими школярами. «Мені подобається вчити дітей цікаво, тому я шукаю такі методи у своїй роботі, щоб сучасна дитина хотіла йти до школи», - наголошує вчителька 1 класу за програмою НУШ Наталя Городиська.

навчаємо -НУШ.JPG

Важливо, що група новаторів прагне залучити ще більше творчих і креативних вчителів у свою команду та чекає змін від тих, хто ще «думає». І зазначає, що зупинятись на досягнутому не збирається.

«Одному керівникові дуже важко вирішувати всі завдання, тому я дуже рада, що в нашому колективі працюють енергійні, талановиті та готові до змін колеги-вчителі, які використовують активні методи на уроках», - звертає увагу директорка НВК Оксана Кость.

Як зазначають тренери, педагоги Великогаївського НВК завжди готові до навчання, тому й запрошують, планують і проводять багато різноманітних освітніх заходів. Майже щомісяця в їхньому опорному закладі – тренінги, семінари, які ведуть або запрошені гості, або вчителі НВК. Часто ці заходи показові, але саме вони й мотивують інших змінюватись і змінювати методи проведення уроків.

Саме участь у проєкті стала мотиватором до змін стилю й методів викладання у школі в Великих Гаях, про це неодноразово писали в анкетах вчителі. Активні та інтерактивні вправи, елементи тренінгів під час уроків, запровадження онлайн опитувань, анкетувань вже стають звичними. Процес змін не так давно розпочався, кількість активних учнів з критичним мисленням, із сформованими громадянськими компетентностями поступово зростає.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив