Вхід

E-mail *
Пароль *
Пам'ятати мене

Історії успіху

Шкільна демократія в Чугуєві: від старшокласників до молодших школярів

IMG 20190131 110845

Щоб у старшій школі проявлялися справжні лідери, або й просто активні та небайдужі підлітки, варто вже у початкових класах одразу починати виховувати учнів на засадах демократії.

Учнівське самоврядування в початковій школі існує переважно формально, під «чуйним» керівництвом вчителя. Але саме на цьому етапі у дітей формується відповідальність, вони вчаться ініціювати ідеї, приймати спільні рішення, не бути байдужими до справ класу та школи. Тоді ж з’являються і майбутні лідери. Як показав досвід Чугуївської ЗОШ №8, цьому питанню варто приділяти якомога більше уваги.

Як старшокласники стали «агентами змін»

Після того, як освітній заклад приєднався до проєкту, старшокласники почали приділяти більше уваги молодшим школярам. Зокрема, і щодо популяризації демократії в шкільному середовищі.

Так, учні 10 класу організували спільні батьківські збори для батьків та учнів 2 класу на тему «Демократичне суспільство». Восьмикласники провели флешмоб «Демократія та толерантність» для учнів початкової школи. Окрім того, учні 8, 10 і 11 класів у коридорах початкової школи намалювали «класики» та інші ігри на підлозі, щоби діти могли цікаво проводити час на перервах.

На першому поверсі повісили «Дошку побажань», де кожен – і дитина, і дорослий – можуть записувати свої ідеї, побажання чи запитання. Також було проведено акцію «Лист школі», під час якої учні висловлювали свої побажання чи зазначали потреби. І діти активно включились у процес. Наприклад, вони запропонували зробити номерки в гардеробі – щоби легше було потім знаходити свій одяг. Також вирішено було опрацювати ідею замінити звук шкільного дзвінка, є пропозиції щодо появи свіжих фруктів у їдальні, м’яких диванчиків у коридорах, індивідуальних шафок для речей учнів тощо.

Найважливіше, що побачили діти: до їхніх пропозицій прислухаються, і вони можуть реально впливати на шкільне життя.

Раніше учнівського самоврядування в початковій школі взагалі не було. Тож інтереси молодших школярів в органі шкільного самоврядування Чугуївської ЗОШ №8 ніхто не представляв. Але після того, як до молодших почали частіше навідуватись старшокласники, та розповідати про різні демократичні процедури, дітей це дуже зацікавило. Починали, звичайно, з найпростішого.

«У класах початкової школи учні разом зі вчителем розробили правила класу. Вони акцентують увагу на принципах рівності, поваги один до одного. Ці правила розміщені на стенді. І діти на перервах та уроках самі звертаються до правил і слідкують за їх дотриманням», – зазначає вчителька 3 класу Тетяна Походенко.

Її колеги підтверджують, що молодші школярі тепер не бояться висловлювати власні думки. Завдяки спеціальним іграм (наприклад, «Хлопчик – Дівчинка», вправи з «Компасіто») діти більше дізнаються один про одного, стають більш згуртованими.

Вибори в початкові школі

Важливою подією для молодших школярів ЗОШ №8 стали вибори лідера, якому делегували представництво їх інтересів в органі шкільного самоврядування.

Спершу вибори відбулися в класах: у кожному вибирали по три-чотири кандидатури, обговорювали їх, досягали консенсусу, голосували – і висували від класу по одному узгодженому претенденту. Загалом від учнів 3-4 класів було висунуто 5 кандидатів.

Кандидат писав програму і знайомив з нею своїх однокласників. Потім її вивішували в коридорі та представляли для учнів 1-4 класів на загальній лінійці.

Одним з найактивніших виявився третьокласник Микита Фільов, який провів серед учнів опитування щодо підручників, за якими вони навчаються. Також у своїй програмі «Школа, де реалізовуються дитячі мрії» (кожен учень-особистість)» Микита представив такі ідеї: один день на тиждень без дрескоду, уроки у вигляді гри, уроки на свіжому повітрі, інновації, «Школа – не акваріум, а океан» (більше факультативів у школі), «Школа – осередок талантів» (організація творчих студій), «Спортивна школа».

У голосування взяли участь близько 120 учнів молодшої школи. Команда старшокласників після уроків підрахувала голоси і зафіксувала перемогу Микити Фільова. Після виборів він і надалі виявляє багато ініціатив, захоплює дітей новими ідеями. І активність молодших школярів залишається доволі високою.

Загалом у Чугуївській школі №8 тепер вчителі більше довіряють учням і дають їм свободу дій. Помітно зросла компетентність із впровадження ОДГ/ОПЛ. Вчителі регулярно застосовують вправи з посібників Ради Європи як у старшій, так і в молодшій школі. А старшокласники проводили низку заходів для своїх молодших колег.

«Дітям подобаються вправи з посібників Ради Європи, вправи «Як я можу допомогти дітям зрозуміти політиків», «Школа – це життя. Живемо екологічно», «Де я», «Правила». Більше вправ застосовують у середній школі та початковій школі. Вони допомагають зацікавити учня, навчити слухати один одного, дотримуватись правил. Учні не помічають, але при цьому вони самі змінюються», – підкреслює вчителька української літератури Анастасія Бондар.

Більше того, учні восьмої школи організовують заходи на рівні міста: наприклад, передноворічний концерт для дітей на центральній площі Чугуєва, виступ для «сусідів» – учнів початкових класів ЗОШ №7 «Демократія – це ми». Після якого діти там також захопились ідеєю створити ініціативну групу, провести вибори свого представника до шкільного самоврядування, а також взяти на озброєння методики з посібників Ради Європи.

«Учні нашої школи ввійшли до міської команди лідерів і зайняли третє місце у конкурсі «Лідер року» (м. Харків). Учні 10 класу взяли участь у міському проекті «Голос молоді». Розробили ескіз пам’ятника загиблим учасникам АТО. Учні є учасниками міського координаційного центру «Лідер». Там відбуваються зустрічі з цікавими людьми, представниками ГО», – розповідає учениця 11 класу школи №8 Ліза Булгакова.

Звісно, залишається актуальною і низка незначних негативних моментів: скажімо, деякі діти сприймають демократію як вседозволеність, без поваги один до одного. На деякі речі банально не вистачає часу через карантин чи ремонт. Не завжди вдається налагодити й співпрацю з батьками: часом це буває доволі непросто, однак спільну мову шукати все ж необхідно.

У цих не до кінця опрацьованих моментах криється і потенціал для розвитку. Так у початковій школі хочуть застосовувати більше ігор на врегулювання конфліктів. Планують втілити й низку учнівських ідей – організувати театральний шкільний гурток (без дорослих), відновити роботу шкільного радіо, запровадити Поштову скриньку президента школи (для питань та побажань), встановити шафки у коридорах, встановити музику замість дзвінків тощо.

Є також і бажання популяризувати ідеї «Демшколи» в інших закладах освіти міста – для цього вже є відеофільм, відповідні плакати та дві групи зацікавлених учнів. А найголовніше: є приклад самої школи, в якій відбуваються реальні демократичні зміни.

Більше історій...

logo 2 en

© 2023 Центр освітніх ініціатив