Історії успіху

Школярам на Чернігівщині вирішувати конфлікти допомагає гімназійна служба порозуміння

Lad3 

У кожній школі час від часу трапляються якісь конфлікти. Вирішити їх ефективно, та ще й із виховною метою є вкрай важливо. У Ладанській гімназії (Чернігівська обл.) навчилися це робити за допомогою медіації та новоствореної Гімназійної служби порозумінь.

За даними анонімного опитування учнів Ладанської гімназії виявилося, що прояви насильства (цькування, агресії) у їхньому середовищі існують у різних формах. Це бойкот і насмішки, дезінформація та псування особистих речей, іноді лунають погрози і словесні образи, трапляються й фізичні розправи. Близько 60% гімназистів засвідчили, що їм доводилося терпіти приниження та знущання від ровесників та колег. Морального приниження зазнавали 72% учнів; фізичного кривдження – 18%; нападу з боку групи – 8%; пограбування – 2%.

Поки гімназія ще не долучилася до проєкту, формат вирішення таких проблем був один – це «розбір польотів». Коли класний керівник, разом з батьками, учнями, шкільним психологом шукали «винних» у виявлених конфліктах. Ситуація нагадувала несправедливий суд, де педагоги та батьки виносили «вирок». Тобто, сторона дорослих завжди поводилась упереджено щодо «винного». Тому діти приховували конфлікти і намагалися інколи вирішувати ситуацію самостійно, що в свою чергу призводило до небезпечних побічних наслідків. Іноді при цьому конфлікт ще більше загострювався та не вирішувався. Проаналізувавши ситуацію в гімназії, колегіально було вирішено, що в її розвитку як демократичної школи, найбільшої зміни потребує вирішення та попередження конфліктів серед учасників освітнього середовища. І зробити це можна через створення гімназійної служби порозумінь (далі – ГСП) – для покращення психологічної атмосфери та комфорту.

«Я радий, що проєкт дав поштовх усім дотичним до освітнього процесу в селищі побачити реалії гімназійного життя, які були приховані за склом рожевих окулярів. Більшість нарешті зрозуміла, що тільки разом – батьки, учні, вчителі, громада – ми здатні виявити та попередити ці загрози. Тому навчатися медіації повинні усі учасники шкільного середовища», – переконаний заступник директора гімназії Сергій Кравченко.

Насамперед було розроблено поетапне запровадження ГСП, якому дали символічну назву «Крок назустріч ЗЛАДана». На першому етапі для усіх учасників шкільного процесу провели зустрічі-презентації «Медіація як спосіб вирішення конфліктів». На них були присутні 20 вчителів, 12 учнів та 7 батьків, які в результаті дискусій дійшли висновку, що шкільна медіація потрібна, і це питання необхідно ретельно вивчити. Другим етапом стало навчання педагогів, спільно з учнями і батьками, які вирішили долучитись до процесу. Зокрема, це були онлайн курси «Вступ до медіації» та «Критичне мислення» на дистанційній  платформі до самоосвіти та саморозвитку громадян з громадянської освіти та прав людини «ВУМ» (6 педагогів). Тренерка проєкту Людмила Микитюк провела навчальний тренінг «Базові навички медіатора у навчальному закладі» для 17 педагогів та 4 учнів. Тематичний тренінг для 27 учнів 7-11 класів Ладанської гімназії «Булінг у школі: чому діти цькують дітей і що з цим робити» проводили спільно – практичний психолог Інна Левченко, заступник директора Сергій Кравченко і дев’ятикласниця Світлана Іонова. Після цього для вчителів, батьківського комітету і органів учнівського самоврядування (всього 48 осіб) організували семінар-практикум «Медіація як шлях вирішення конфліктів». На ньому було визначено координатора з медіації в гімназії – вчительку російської мови та зарубіжної літератури Наталію Тітуленко.

Також усі зацікавлені ознайомилися зі спеціалізованою методичною літературою: посібниками «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект» та «Живемо в демократії», «Зростаємо в демократії» Р.Голлоба. Наступним етапом стала розробка адміністрацією шкільних наказів, що регулюють роботу гімназійної служби порозуміння та вирішення конфліктів, а саме: «Про проведення в гімназії просвітницьких профілактичних заходів з формування безпечного освітнього середовища та запобігання булінгу і мобінгу», «Про вжиття заходів щодо запобіганню булінгу в гімназії», «Про посилення контролю з питань захисту прав дитини».

Після ґрунтовної підготовки та навчання у гімназії розпочала роботу Гімназійна служба порозумінь «Крок назустріч ЗЛАДана». До її складу увійши 8 осіб – учні 8-А і Б класів зі своїми класними керівниками. Для дітей-медіаторів систематично проводяться майстер-класи заходи з питань конфліктології, активного слухання, відкритих запитань.

Кінцевим етапом стала практична робота із вирішення реальних конфліктів за допомогою медіації та медіаційних Кіл. Учні-медіатори мали можливість провести медіацію чотирьох конфліктних ситуацій (психологічне цькування), які відбулися між учнями. Також було виявлено конфліктну ситуацію між учнями 4-го класу (фізична форма булінгу) та учнями 6-7 класу (психологічне цькування). «Я не міг подумати, що розв’язувати конфлікт буде так складно і так цікаво. На перший погляд мені здалося, що це буде досить легко, але виявилося, що суперечка – тільки вершина айсберга. Думав, що ми не впораємося», – ділиться враженнями учень 8-го класу Ігор Первун.
Його доповнює інша восьмикласниця Віка Безберда: «Було складно, адже у кожної людини свій характер, до кожної треба знайти підхід. Та ще й врахувати інтереси конфліктуючих сторін. Але по собі знаю, що однолітки зможуть зрозуміти і допомогти краще за дорослих. Вислухавши і проговоривши ситуацію, я була розчарована тим, що ми не зможемо помирити їх остаточно. Я помітила, як важко мовчати і не виправдовуватися, коли інший висловлює свою точку зору. Не думала, що визнати помилки для шестикласників так складно. Але загалом, наша допомога виявилася дієвою, і мені сподобалося бути медіатором».

Найбільшу популярність у гімназії мають медіаційні Кола. Класні керівники систематично проводять Кола цінностей, прийняття рішень, вирішення питання, тематичні Кола для батьків та учнів.

«Коли траплявся конфлікт між батьками у нашому класі, зазвичай він призводив до взаємних образ, звинувачень, недомовок. Кола – це суперінструмент, який допоміг нам налагодити відносини між собою, визнати свою провину та відповідальність кожного за створені конфлікти», – вважає Ольга, представник батьківського комітету.

«Кола нам дають простір, де ми можемо слухати, чути, співчувати, висловлювати свої думки, вирішувати питання класу. Техніка дає змогу налаштувати учнів та батьків на конструктивне вирішення конфліктів, бажання зрозуміти свою позицію та інтереси інших», – зазначила класний керівник Оксана Кравченко.

Серед складних моментів – скептицизм педагогів. Адже вчителі здебільшого мають власні шаблони дій під час конфліктів, і знати про інші моделі часто не мають бажання. Ще одна проблематична сторона – це робота з батьками. Рівень відвідування батьківських зборів дуже низький, класні керівники частіше спілкуються з батьками у телефонному режимі. Тож іноді через це не відбуваються навіть заплановані тематичні Кола.

Разом з тим, є і позитивні зрушення. У гімназії з’явилася дошка для записів, повідомлень, які готують учні. Школярі ініціюють створення гуртків, кіноклубу для перегляду фільмів. У гімназії функціонує радіо, а на сайті школи додали форму зворотного зв’язку. Усе це свідчить про покращення психологічного клімату всередині навчального закладу.

За словами координаторки ГСП Наталії Тітуленко, там, де діє програма шкільної медіації, обов’язково відбудеться зниження рівня конфліктності, налагодяться корисні та партнерські стосунки між усіма учасниками освітнього середовища.

«Створення служби порозуміння серед однолітків  дозволяє суттєво поліпшити психологічну атмосферу, зміцнити дисципліну, налагодити більш відповідальне ставлення учнів до занять. Завдячуючи проєкту маємо змогу перетворити свою гімназійну громаду в середовище, де панують європейські цінності, повага до особистості, традиції мирного розв’язання конфліктів, взаємодопомога, дружба та порозуміння», – переконана координаторка.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив