Історії успіху

Усі різні – усі рівні: демократичне середовище для інклюзії

22

Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є рівноправними й активними членами суспільства. Демократичне середовище формується шляхом запровадження прозорих демократичних процедур у школі, особливо тих, які спрямовані на мирне залагодження конфліктів, запобігання і боротьбу з дискримінацією.

В Тернопільській ЗОШ №28 запроваджено інклюзивну форму навчання у 2016-2017 навчальному році. Минулого року у школі  навчалися двоє дітей з особливими освітніми потребами. З дітьми працювали: учитель початкових класів, асистент учителя та практичний психолог.

З 2017-2018 навчального року в школі відкрито 4 інклюзивних класи. У школі  навчається вже 6 дітей з особливими освітніми потребами віком від 7 до 11 років. Окрім вчителів початкової школи і вчителів-предметників з дітьми працюють чотири асистента вчителя, чотири фахівці (практичні психологи, логопед та тифлопедагог).

«До участі у проєкті основною метою для нас було надання якісної освіти учням. Проте тренери звернули нашу увагу на те, що потрібно краще організувати середовище, в якому навчаються учні.», – коментує директорка Лілія Вавринів.

Робота над створенням демократичного середовища для інклюзії розпочалась ще влітку. Педагоги на чолі з директором  школи взяли участь у навчальному проекті від міжнародної організації Erasmus+, що був спрямований на подолання дискримінації в сфері освіти.

Наступним кроком стала організація «Круглого столу», метою якого було залучення батьків учнів з особливими потребами, класних керівників, асистентів, адміністрації та фахівців до обговорення плану роботи на навчальний рік.

У жовтні-листопаді провели тренінги для класних керівників із метою відпрацювання навичок ефективного спілкування, формування уявлень щодо толерантності до дітей з особливими освітніми потребами.
Мама дитини з особливими освітніми потребами організувала ярмарок: вона разом із своїм сином, що навчається в інклюзивному класі, та донечкою-восьмикласницею   напекла пряників і за дві перерви пряники були розкуплені.

“Фактично батьки стали волонтерами, які навчали нас, учителів,  роботі з дітками з особливими освітніми потребами.”, – зазначила директорка школи.

У листопаді 2017 року   в школі реалізували проект «Тиждень толерантності». У цей тиждень класні керівники водили своїх учнів в гості до дорослих людей, що є членами Тернопільської обласної організації українського товариства сліпих (УТОС), до інклюзивних класів запрошувалися аніматори-волонтери. Учням 5-11 класів запропонували обрати тему для створення «соціальної реклами» щодо боротьби з дискримінацією. Кожного дня учні, педагоги і навіть деякі батьки носили одяг певного кольору. Кольори обиралися учнівським самоврядуванням.

“ Зараз можна просто підійти і висловити думку, зменшився  бар’єр між учнями та вчителями, а й у класі вміємо висловитись, вислухати думку.”-коментують учні.

“У школі змінилася  атмосфера, немає бар’єрів у спілкуванні. Демократична школа  підштовхнула по-новому подивитись на освітній процес.”, – коментують батьки.
На перервах можна побачити, як учні старшої школи допомагають учням з особливими потребами в їдальні чи піднятися по сходах. З початку року не повідомлено про жоден випадок цькування, що свідчить про те, що основне кредо «Усі різні – усі рівні» учні і вчителі Тернопільської ЗОШ зрозуміли і прийняли.

«Нам так соромно, що раніше ми сміялися з таких дітей. Якщо зустрінемо їх знову – обов’язково вибачимося перед ними!»,  – учні 3-В класу.

Після таких заходів мама учня 2 класу сказала: «Я одразу знала, що мій син потребує допомоги у навчанні, проте не хотіла оформляти для нього інклюзію, щоб на нього «не тикали пальцями», на сьогоднішній день розумію, що в цій школі права таких дітей не порушують і створюють толерантне середовище для розвитку. Наразі збираю усі потрібні документи» (з етичних міркувань прізвище мами і дитини не вказуємо).

У більшості вчителів є багато запитань щодо організації класного демократичного середовища, а деякі звернули увагу на те, що у них недостатньо інформації про методи роботи з учнями з особливими освітніми потребами. Батьки-волонтери допомогли  у вирішенні цього питання, знайшовши пілотний онлайн-курс з інклюзивного навчання від ГО «Смарт освіта». Передбачається, що вчителі, батьки та представники шкільних адміністрацій зможуть подивитися лекції, покликані дати їм глибше розуміння роботи в інклюзивному класі.

“До участі в Програмі про дітей з особливими освітніми потребами знали у школі лише адміністрація та учителі інклюзивних класів. Залучивши батьківську громаду до дієвої участі у житті школи, надавши батькам та дітям право голосу щодо вирішення питань та викликів в освітньому середовищі, батьки  дітей з особливими освітніми потребами запропонували свою підтримку і допомогу. Саме вони дали поштовх усій шкільній команді, пропонують ідеї, знайомлять із фахівцями із цієї теми, організовують зустрічі, тренінги. Батьки відчули свою спроможність, учні можливість співпрацювати, співпереживати, допомагати, а педагогічний колектив професійно зростати, шукаючи нові можливості, долаючи нові виклики.”,- коментують тренери Ярина Сухецька, Олександр Фомічов.

З наступного року в школі  буде навчатися 7 учнів з особливими потребами, тому продовження створення демократичного середовища для інклюзії залишається актуальною темою.  Планується створити кабінет для роботи із дітьми, адже не всі можуть працювати в класі цілий урок. А «Тижні толерантності» і тренінги для педагогів зробити доброю традицією.

 

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив