Історії успіху

Як навчилися домовлятись учні та вчителі Мереф’янського ліцею

meref2

У Мереф’янському медичному ліцеї (Харківщина) існувала проблема конфліктів між різними об’єктами шкільного середовища: учителями, адміністрацією, учнями – вони не слухали один одного, не вміли і не поспішали домовлятись. Конфлікти виснажують та забирають багато часу, тож адміністрація ліцею вирішила взяти участь у проекті «Демократична школа», аби знайти шляхи вирішення цієї та інших проблем закладу освіти.

Із початком проекту змінилося ставлення вчителів до учнів та до освітнього процесу. Чимало педагогів почали дбати про свій рівень обізнаності, компетентність, а дехто з них відчув і брак знань.

До вправ з посібників із ОДГ/ОПЛ на початку проекту вчителі поставились скептично, та сьогодні багато хто з них у своїй роботі використовує їх із задоволенням, вибудовуючи з учнями партнерські відносини. Найбільш активно вправи застосовуються ініціативною групою вчителів на уроках фізкультури, інформатики,  англійської мови та української літератури.

Хоч вправи з посібника використовують несистематично, але вони вже дали свій результат: діти стали з більшою зацікавленістю ходити на уроки, а деякі теми з ОДГ/ОПЛ допомогли зрозуміти працівникам педколективу, як уникати конфліктів та домовлятися. Не завжди вдається використовувати посібники РЄ для молодшої школи, адже важко адаптувати зміст і форму, та все одно їх намагаються впроваджувати у навчальний процес.

Зараз ліцей намагається у всіх предметних семінарах використовувати теми і підходи ОДГ/ОПЛ, однак є проблема дуже старих і маленьких приміщень, що не дають можливості розширитися, створювати мобільний освітній простір і т.д. Залишається проблемою й налагодження обміну досвідом між учителями та небажання деяких педагогів відмовлятися від застарілих методів навчання.

«Як не допустити конфліктів? Я завжди думала про це. Вправи з посібників РЄ допомогли зрозуміти: не порушуй права дитини – не буде конфліктів. Ми раніше не домовлялися. А зараз не просто висловлюємо свою думку, а вчимося домовлятися», – підкреслює заступник директора ліцею з виховної роботи Олена Колодяжна.

До учнів тепер ставляться з розумінням, дають вільно висловлювати власну думку. Домашні завдання стали вільними у формі та з’явилась можливість їх вибирати.

Учителі виявляють ініціативу, вигадують нові нетрадиційні форми уроків та завдання. Наприклад, класні години-екскурсії в рамках тижня права, під час яких говорили про права дитини, порушення прав і яким чином їх можна захистити.

Вчителька перших класів впровадила вправи: «ранкове коло» – аби сприяти зменшенню конфліктних ситуацій у класі, а також «дерево очікувань». Вона показала, як виконувати це завдання на власному прикладі, після чого поступово діти почали долучатися і висловлюватися самі.

«Діти розвивають вміння порозумітися між собою, добирають самостійно, без вчителя, варіанти й самі вирішують проблемні ситуації», – зазначає Ірина Усікова, вчителька 1 класу.

Наразі для першачків діє гурток  «Права дитини», а в 3 класі – «Живи за правилами», які веде практичний психолог. Запроваджується «Громадянська освіта» у 7 класі. Також у двох перших класах було організоване театралізоване свято про права дитини «Країна Правляндія».

Прикметно, що ліцей не тільки використовує посібники, а й ділиться власним досвідом щодо їх впливу на шкільне середовище із вчителями міста. Наприклад, вчителька інформатики Юлія Волікова дала майстер-клас «Реалізація наскрізної змістовної лінії на уроках інформатики». Вчитель фізкультури Роман Косінський, який скептично ставився до новацій на початку проекту, сьогодні у своїй роботі використовує вправи з посібників. З учнями у нього налагодились цілком партнерські відносини. Нещодавно він узяв участь у конкурсі «Вчитель року», де презентував досвід з використання вправ з посібника «Громадянська відповідальність».

На майбутнє адміністрація планує запровадити програму інтеграції ОДГ/ОПЛ у навчальний процес для всіх класів. Це дозволить комплексно впроваджувати ОДГ/ОПЛ і не повторюватися у вправах на різних уроках.

Зміни стали помітними й у дітях. Тепер вони не бояться йти з пропозиціями до вчителів та адміністрації, домовляються про їх розгляд, а також беруть участь у раді ліцею, у педрадах. План роботи школи узгоджується з кожним класом. На одному із сайтів учні 10 класу знайшли інформацію про лабораторію «Сінево» і  попросили організувати екскурсію, аби познайомитись з роботою лабораторії. А коли захворів вчитель із «Захисту Вітчизни», щоб не пропав урок, допитливі діти запросили представника Червоного Хреста, який провів практичне заняття. Ще у школі з’явилася нова традиція – наприкінці семестру класний керівник питає дітей, куди б вони хотіли поїхати, і організовує екскурсію. Завдяки цьому учні здружилися та почали об’єднуватись класами.

«Ми стали активнішими. Якщо раніше діти боялися адміністрацію, то зараз вони стали відкритими. Діти вітаються і зустрічають зранку усім класом», – розповідає Олена Колодяжна.

Ліцеїсти та вчителі домовилися про шкільну форму: раніше вона була обов’язковою, а зараз учні носять її відповідно до ситуації: парадна до урочистостей,  ділова на кожен день, а коли фізкультура – вільна спортивна. Діти домовляються у кожному класі, хто яку форму обирає. Вчителі зрозуміли, що учні ставляться більш відповідально, коли їх не примушують, а віддають ініціативу й відповідальність.

Ще однією – дійсно важливою та активною – ланкою у шкільних змінах стали батьки. «Минулого року обласна рада запропонувала проект по енергозбереженню, за участі батьків. Він посприяв об’єднанню батьків, і тепер ми самі шукаємо проекти. У цьому році розробили проект «Через терени до зірок». У коридорі початкової школи буде галерея Всесвіту, створено планетарій. Це приміщення можуть відвідувати учні інших шкіл. Долучилися інші батьки, шукають вдома експонати. Активних членів шкільного батьківського комітету у нас 22, й вони залучають інших», –  говорить член батьківського комітету Катерина Хихля.

З власної ініціативи батьківський комітет провів Інтернет у клас та забезпечив учителя необхідним обладнанням. Разом з батьками (а часом і власне ними) проводяться уроки та виїзні свята, екскурсії. Спільне  прийняття рішень та відпочинок зблизили дітей та батьків, тож батьківський комітет вирішив продовжувати таку співпрацю (наприклад, запланували літній похід на байдарках).

Раніше все будувалося на мовчазній згоді: вчителі знають, як треба, а батьки вірять і погоджуються. Зараз школа пояснює і переконує, бо батьки ретельно розбираються та не залишаються осторонь шкільного життя. Тепер варіативна складова на наступний рік обирається разом з ними, а відділ освіти без заяв батьків навіть не розглядає заявку.

Так само за їх згодою складаються індивідуальні навчальні плани для дітей з інвалідністю. Часто батьки погоджуються не з усім і не одразу, тому процес тривалий, але адміністрація вчиться узгоджувати свої бажання й пропозиції. Утворилася добра практика врахування інтересів меншості: лише один тато не схотів, аби його син вивчав російську мову. Адміністрація закладу пояснила, що не заперечує проти відсутності учня на факультативі й погодилася написати запит у відділ освіти з проханням забезпечити можливість вивчення польської мови для цього одного учня. Є приклад, коли мама не підписала згоду на оприлюднення фотографій своєї дитини на сайті. Тому тепер фото цього класу ретельно переглядаються перед публікацією.

Ліцей почав більше співпрацювати із громадою та покращувати власну інфраструктуру. З’явилися пандуси, тактильні таблички для слабкозорих, туалетні кімнати-кабінки.

Із дітьми проводяться різноманітні тренінги, наприклад, з профілактики суїциду, протидії булінгу. Захід з протидії булінгу проводився поліцейськими, які були вражені тим, скільки діти вже знають і розуміють.

Школу залучають до підписання петицій, зараз це дуже популярно в місті. Найактивніші школярі після проходження тренінгів ходили до мерії висувати й обговорювати свої пропозиції. До молодіжної асоціації міста входить 5 учнів школи та їхня «група підтримки» в класах. Діти пишуть учнівські роботи про громадську діяльність і виграють конкурси.

Не зважаючи на відчутні зміни, школі ще є до чого прагнути. Багато вчителів працюють над тим, аби досягати потрібного рівня засвоєння учнями знань, умінь та навичок старими «авторитарними» методами. Ліцею потрібно пропагувати досягнення вчителів серед їхніх колег через майстер-класи, де вони зможуть працювати над вправами, а не просто слухати виступи на педрадах чи засіданнях методичних об’єднань. А також – не замикатися в колі школи, а й далі виходити на рівень міста, презентувати свої здобутки, навчати колег з інших шкіл і впроваджувати засади ОДГ/ОПЛ в освітній процес.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив