Історії успіху

Як вдалося перезапустити самоврядування у Конотопській гімназії

Konotp1 

Коли орган учнівського самоврядування усе вирішує кулуарно, а його очільник не виконує передвиборчих обіцянок, шкільна громада починає шукати справедливості. Саме в таких випадках у пригоді стануть соціальні та громадянські компетентності, які є і серед 10 ключових для Нової української школи. А познайомитися з ними у доступній формі дозволяють підручники Ради Європи, які серед українських освітян і школярів пропагує проєкт.

Раніше у Конотопській гімназії самоврядування існувало, але до справді демократичних процедур йому було дуже далеко. Рішення приймались не колегіально, з широким обговоренням, а кулуарно. І самоврядування в кращому випадку втілювало свої ідеї, не питаючи думки інших. Учні та їх батьки практично не впливали на цей процес. Відповідно, шкільне життя у більшості з них нічого, окрім байдужості, не викликало.

Процес дещо зрушився після того, як гімназія взяла участь у проєкті з демократизації школи. Робота самоврядування пожвавішала. Учнів та батьків почали більше залучати до прийняття рішень у навчальному закладі. Також шкільне самоврядування запровадило регулярні анкетні опитування учнів.

«Кожен з учнів міг вносити пропозиції, взяти участь в обговорені. Форму проведення визначали голосуванням», – розповіла учениця гімназії Юлія.

Отже, процес прийняття рішень став значно більш демократичним. Суттєво покращала комунікація школярів із учнівським самоврядуванням. І від формальної присутності (у раду гімназії входять учні, батьки і вчителі в однаковій пропорції) шкільна громада перейшла до активної участі в житті гімназії. Зокрема, учні регулярно беруть участь в засіданнях/нарадах класних керівників. А батьки завчасно пропонують тему, яку вони хочуть почути й обговорити на батьківських зборах.

«Раніше навіть протоколи батьківських зборів писали класні керівники, а тепер це роблять самі батьки. Вони голосують за прийняття рішень і фіксують це», – зазначає директорка гімназії Юлія Баранник.

Інформувати про зроблену роботу почали, в тому числі, за допомогою сторінки у мережі Facebook «Хроніка учнівського самоврядування».

«Учнівське самоврядування розробило план дій, як вони хочуть щоб виглядала зона їх відпочинку. Перед цим провели анкетування всіх учнів. Далі було обговорення на спільній раді, двогодинна дискусія. Батьки були проти, але діти переконали! Тож в гімназії за ініціативою дітей створили зону відпочинку, з тенісним столом, пуфиками та диванчиками», – ділиться враженням учениця гімназії Наталя.

Але невдовзі після виборів нового очільника шкільного самоврядування на 2017-18 навчальний рік стало зрозуміло, що він, немов деякі українські політики, не виконує свої передвиборчі обіцянки.

«Треба змінювати непрацюючого президента учнівського самоврядування. Обране учнівське самоврядування, яке не працює – це негативна зміна, але це і виклик, над яким працюють», – окреслив проблему інший представник учнівського самоврядування Богдан. Питання імпічменту справді постало. Однак його вирішення було пригальмоване як побоюваннями – як це сприйме дитина-президент, так і відсутністю необхідних для цього механізмів і процедури.

Але є надія, що така ситуація у Конотопській гімназії більше не повториться. Завдяки проєкту в освітньому процесі почали використовувати посібники Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ). Саме вони допомагають формувати в учнів соціальну та громадянську компетентності. Ці знання і навички потрібні для ефективної та конструктивної участі в громадському житті чи на роботі. Адже ніколи не буде зайвим уміння працювати з іншими на результат, попереджати чи розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Тим паче, що соціальна і громадянська компетентності входять до десяти ключових компетентностей Нової української школи.

Підручники РЄ презентували вчителям, надали їм електронні версії. І їх почали застосовувати під час проведення різноманітних уроків та виховних годин. «Посібник «Компас» – справжня знахідка для класного керівника! Тут зібрано так багато цікавих вправ з правової освіти, які можна використовувати під час проведення виховних годин, щоб учити учнів бути толерантними, поважати інших та конструктивно вирішувати проблеми у сфері прав людини та загальнолюдських цінностей» – каже Олена Потьомкіна, класна керівничка 5 класу математичного відділення.

«До знайомства з підручником «Громадянська відповідальність. 80 вправ…» я й гадки не мала, що на уроках фізики можна формувати громадянську відповідальність. Виявляється можна! Зараз активно використовую вправи з цього посібника сама, ділюся досвідом з колегами», – розповідає вчитель фізики Олеся Рудецька.

Згодом під час міського семінару з соціальної та громадянської компетентностей позитивний досвід гімназії (щодо використанні підручників РЄ на уроках і виховних годинах) було поширено й серед інших керівників шкіл Конотопа. У результаті ігри з цих підручників з цікавістю застосували на батьківських зборах у школі №7 та на педагогічній раді у школі №9.

Врешті, у самій гімназії у листопаді 2018 року відбулися вибори президента Гімназійної Демократичної Республіки. За їх результатами, президентом гімназії обрано Вікторію Внучкову, ученицю 6(10) класу відділення іноземних мов.

А у грудні цього ж року відбувся гімназійний тиждень прав людини. У ньому брала участь навіть малеча: наприклад, у 3-А діти знайомились і вперше працювали з юридичним документом – «Руською правдою» Ярослава Мудрого.

Педагоги Конотопської гімназії й надалі планують активно використовувати посібники Ради Європи з ОДГ/ОПЛ в освітньому процесі. Дехто навіть має плани щодо створення власних методичних розробок уроків та позакласних заходів, які б сприяли успішному вихованню відповідальних, свідомих та активних громадян.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив