Вправа пояснює зв'язок прав людини з демократією зокрема право на участь у державних і вільних виборах, право на участь у культурному житті суспільства, на свободу мирних зборів і асоціацій, на свободу думки та вираження.
Демократія і права людини починаються з тебе
- П.І.Б. автора: Микитюк Людмила
- E-mail автора: lmikityk@ukr.net
- Застосування вправи: На уроці
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Комунальний навчальний заклад “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів”
- Предмет: українська мова
- Тема уроку/години спілкування: Особові форми дієслова
- Клас: 7
- Мета вправи/заняття: Пояснити зв’язок прав людини з демократією.
- Форма/метод роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота
- Ключова складова громадянської компетентності: Знання та критичне розуміння світу
- Додаткова/і складова/і компетентності: Повага до людської гідності та прав людини, Визнання цінності демократії, Аналітичне та критичне мислення
- Очікувані результати:
- Може критично осмислити взаємозв’язки між правами людини, демократією;
- стверджує, що школа має вчити учнів демократії та як діяти громадянам в умовах демократії;
- може дійти висновків, спираючись на аналіз аргументів;
- відстоює думку про те, що права людини необхідні кожній людині для гідного життя
- Навчальні результати з програми навчання:
- використовує правильно форми дієслів у мовленні;
- правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами; - Тривалість вправи: 15 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
- Учні отримують перелік тверджень, у якому вони мають відмітити ті, які стосуються їхньої школи.
- У переліку тверджень визначити дієслова та записати їх, утворюючи 1-шу особову форму дієслова однини теперішнього часу (наприклад: вирішують – вирішую).
Перелік тверджень
- Люди самі вирішують, які речі є для них важливими.
- У більшості випадків люди не приймають рішень безпосередньо, а голосують за тих, хто буде представляти їх та їхні інтереси у ході прийняття рішень.
- Обрані представники працюють на благо всіх людей, а не діють у власних інтересах. Ось чому їм потрібно пояснювати мотиви своїх дій, і вони, звичайно ж ,несуть відповідальність за них.
- Крім голосування, люди можуть впливати на прийняття рішень і по-іншому. Наприклад, люди можуть вийти на демонстрацію, якщо вони з чимось не погоджуються, або об’єднатися в групи за інтересами.
- • У школі/класі існують певні правила, яких усі дотримуються, щоб жити і працювати разом.
- Рішення приймаються згідно з думкою більшості громадян
Питання для обговорення
- Які права людини згадано у твердженнях?
- З якими ситуаціями ми стикаємося в нашій школі/класі?
- Чому право на участь є важливим у школі/класі?
- Що відбувається, коли люди не використовують своє право на участь?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Демократичні принципи базуються на повазі прав людини (передбачають: право на участь у державних і вільних виборах, право на участь у культурному житті суспільства, на свободу мирних зборів і асоціацій, на свободу думки та вираження). Участь є одним з основних принципів Конвенції про права дитини. Всі діти мають право бути почутими, висловлювати власну думку, впливати на процес ухвалення рішень, які їх стосуються, обмінюватися думками.
- Використані джерела:
Хартія для кожної людини «Демократія і права людини починаються з нас» («Що таке демократичне громадянство», с. 8–9).
- Ключові слова: Демократія, права, людина, участь, дієслово, форми, особові