1. У першій колонці таблиці (роздатковий матеріал до вправи 1) запишіть перелік людей, з якими ви часто зустрічаєтесь, про яких ви турбуєтеся, яким співпереживаєте.
2. У другій колонці таблиці, навпроти кожної людини, поставте число від 1 до 10 (де 1 – найменше і 10 – найбільше), що позначає рівень вашої турботи чи емпатії стосовно цієї людини. Варто наголосити дітям, що ніхто не буде дивитися або перевіряти їхні відповіді, тож варто бути максимально відвертими з собою.
Коментар: учні попередньо мають загальні уявлення про сутність поняття “емпатія” або ж учитель знайомить учнів з поняттям у процесі вправи.
3. У наступному стовпчику поруч із будь-якою особою, яка отримала оцінку 5 або більше, напишіть, що ви відчуваєте, коли проявляєте емпатію до ціє людини. У процесі виконання цього етапу запропонуйте дітям скористатися набором слів із назвами відчуттів (роздатковий матеріал до вправи 2). Наприклад, чи намагаєтесь ви собі уявити, про що вони думають, що відчувають, чи відчуваєте ви бажання їх захистити, чи відчуваєте ви їхні потреби тощо?
4. Поруч із будь-якою особою, яка отримала оцінку 4 або менше, в останньому стовпці запишіть, що ви можете зробити, щоб збільшити турботу про цю людину або емпатію до неї.
Діти презентують дії, які вони записали в своїх таблицях. Вчитель записує презентовані дії на папері і вивішує його на видному місці.
Питання для обговорення* (рефлексія):
- Чи легко вам було записати людей у таблицю? Чому?
- Які відчуття переважають у ваших записах? Чому?
- Чому важливо виявляти емпатію до інших людей?
6. Поверніться до своєї таблиці, доповніть перелік осіб іменем головного героя твору Григора Тютюнника “Дивак”, запишіть власний рівень емпатії та відчуття стосовно головного героя, дії, які могли б зробити інші герої твору, щоб Олесь відчував себе щасливим.
Діти презентують свої напрацювання
Питання для підсумкового обговорення:
Як підтримка оточуючих людей могла б змінити житття Олеся?
Коментар: рекомендуємо вчителю також особисто заповнювати таблицю та пропонувати дії, які можуть збільшувати емпатію до людини.