Учні аналізують шкільні правила за ключовими критеріями привил/законів.
Хороший закон – поганий закон. Що робить закон хорошим?
- П.І.Б. автора: Боярчук Ольга
- E-mail автора: boyar4uk@ukr.net
- Застосування вправи: На уроці, Поза уроком
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: КНЗКОР "Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів"
- Предмет: зарубіжна література
- Тема уроку/години спілкування: Просвітництво. Джонатан Свіфт. «Мандри Лемюеля Гуллівера». Сатиричне змалювання державного устрою, законів та звичаїв Ліліпутії.
- Клас: 9
- Мета вправи/заняття: Сформувати розуміння необхідності бути обізнаними та усвідомлювати фактори, які визначають, що робить правила/закон хорошим.
- Форма/метод роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота, групова робота
- Ключова складова громадянської компетентності: Відповідальність
- Додаткова/і складова/і компетентності: Визнання цінності демократії, Громадянська свідомість
- Очікувані результати:
розуміє роль ініціативи в суспільстві, набуває вмінь брати участь у процесі ухвалення рішень;
усвідомлює відповідальність за прийняті рішення й дії та реалізовує її;
обстоює демократичні цінності.
- Навчальні результати з програми навчання:
усвідомлює особисту відповідальність за стан навколишнього середовища;
розуміє роль ініціативи в суспільстві.
- Тривалість вправи: 20 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
1. Учитель роздає кожному учневі дві картки – одна з літерою «А» (зелена), інша – «В» (червона).
2. Далі вчитель пояснює учням, що вони почують про так звані уявні правила (закони) та зможуть вирішити, які ці правила (закони) – хороші чи погані. Для хороших правил/законів вони застосують картки «А», для поганих – «В». Учитель читає закони/правила одне за одним. Кожного разу учні повинні піднімати свої картки залежно від того, як вони оцінюють правило/закон. Якщо у школі чи класі вироблено певні правила, то саме їх можна використати для аналізу.
Приклади правил/законів, що їх може використати учитель:
• Усі громадяни повинні сповідувати одну релігію.
• Убивство – це неприпустимо.
• Громадянам повинно бути дозволено самим вирішувати, по якій стороні дороги їхати.
• Не можна говорити неправду.
• Кожна людина сама визначає рівень особистої відповідальності.
3. Далі вчитель пропонує учням об’єднатися у групи (по 5–6 осіб) та спробувати визначити фактори, що роблять правило/закон хорошим: Що робить правило/закон хорошим?
4. Групи повинні представити свої ідеї класу. Учитель спонукає учнів подумати над певною низкою принципів (їх можна записати на дошці), що можуть бути застосованими до законів/правил та що можуть зробити їх хорошими. Зокрема: Рівноправність, Справедливість, Повага, Участь, Відповідальність.
5. Також учитель може прокоментувати ключові критерії привил/законів:
• Корисність – дає можливість суспільству зручно функціонувати, наприклад, закони, що стосуються безпеки на дорогах.
• Загальне благо – стосується не тільки підтримки особливих груп, а й усіх здорових людей.
• Законна сила – якщо більшість бажає підкорятись, то поліція може легко затримати того, хто порушує закон, тощо.
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Орієнтир на усвідомлення учнями важливих критеріїв вдалих правил/законів; брати на себе відповідальність означає вирішувати дилеми: збирати інформацію, аналізувати наслідки, визначати пріоритети, ухвалювати рішення; проведення паралелі: головний герой твору Гуллівер, як і його автор, найбільше цінує в житті свободу, обстоює демократичні цінності: рівноправність, справедливість, повагу, відповідальність
- Використані джерела:
Голлоб Р., Вайдингер В. «Живемо в демократії»: плани уроків з питань освіти демократичного громадянства та освіти з прав людини для загальноосвітніх навчальних закладів», с.180.
- Ключові слова: зарубіжна, література, Джонатан, Свіфт, Мандри, Лемюеля, Гуллівера, правила, закони, відповідальність, громадянська свідомість