Учні працюють з поняттями «нетерпимість», «дискримінація» та аналізують причини та наслідки цих явищ.
«Корені та гілки»
- П.І.Б. автора: Герасим Наталя
- E-mail автора: gerasim-m@meta.ua
- Застосування вправи: На уроці
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Чернівецька СШ ОРТ № 41
- Предмет: історія
- Тема уроку/години спілкування: Високе Відродження. Реформація в Європі. (Релігійні війни в Німеччині та Франції.)
- Клас: 8
- Мета вправи/заняття: Поглибити розуміння дискримінації як порушення прав людини.
- Форма/метод роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота, групова робота, ігрові методи навчання
- Ключова складова громадянської компетентності: Повага до людської гідності та прав людини
- Додаткова/і складова/і компетентності: Визнання цінності культурного різноманіття, Відкритість до інших культур, переконань і світогляду інших людей, Повага, Аналітичне та критичне мислення, Емпатія, Уміння співпрацювати
- Очікувані результати:
Учень/учениця розуміє сутність понять «нетерпимість»,«дискримінація»;
усвідомлює неприпустимість різних видів дискримінації.
- Навчальні результати з програми навчання:
Учень/учениця знає про існування різних конфесій;
розуміє складність та багатоманітність суспільного життя, сутність понять «нетерпимість»,«дискримінація»;
усвідомлює неприпустимість різних видів дискримінації.
- Тривалість вправи: 20 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
1. Підготуйте різну кількість кольорових та одну білу наліпку.
2. Попросіть учнів заплющити очі та наклейте наліпки кожному з них на плече.
3. Після того, як учні розплющать очі, попросіть їх зібратися в групи за кольорами та записати на аркушах паперу якесь слово. Тим, хто потрапив до «кольорових груп», надайте можливість виконати завдання (дайте папір та ручку), а учня з білою наліпкою позбавте цієї можливості.
4. Запропонуйте учням повернутися на місця та обговоріть з ними такі питання:
- Як ви почувалися, коли виконували інструкції вчителя?
- Чи впливало на ваші відчуття те, в якій групі ви опинилися (більшість/одна особа)?
- Чи відомі вам приклади того, коли відмінності між людьми в суспільстві призводили до певних обмежень прав меншості?
5. Об’єднайте учнів у малі групи та запропонуйте їм ознайомитися із визначеннями понять «нетерпимість», «дискримінація», а потім намалювати«дерево», корені якого – причини цих явищ, а гілки – наслідки.
6. Попросіть групи презентувати їхні результати,розмістивши малюнки у кімнаті так, щоб їх могли розглянути інші.
Обговорення
- Наскільки легко вам було знайти «корінчики»та «гілки» проблеми?
- Чи допоможе «дерево» зрозуміти природу дискримінації?
- Як можна використати дерево для того, щоб зменшити можливість виникнення дискримінаційних явищ?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Підведення до висновку про те, що дискримінація тісно пов’язана з нетерпимістю та є одним із найбільш поширених порушень прав людини.
- Використані джерела:
Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 474–485, 562–571, 621.
Навчання демократії: збірник практичних занять з освіти для демократичногогромадянства та освіти з прав людини / Р. Голлоб, П. Крапф. – Пер. з англ. та адаптація Н. Г. Протасової. – К. : Основа, 2016. – Т. 6, с. 48.
Посібник з протидії мові ненависті онлайн через освіту з прав людини «Закладинки», с. 108–110.