Аналізуючи асоціації та спогади, що викликають пам’ятники, учні приходять до висновку про те, що меморіальні пам᾽ятники є засобом захисту прав людини через пам᾽ять
«Теги для запам’ятовування»
- П.І.Б. автора: Герасим Наталя
- E-mail автора: gerasim-m@meta.ua
- Застосування вправи: На уроці
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: Чернівецька СШ ОРТ № 41
- Предмет: історія
- Тема уроку/години спілкування: Історія України в пам’ятках і пам’ятниках (Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу).
- Клас: 5
- Мета вправи/заняття: Показати, що пам’ятники є засобом захисту прав людини через пам’ять.
- Форма/метод роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота, групова робота, дослідницькі методи навчання
- Ключова складова громадянської компетентності: Визнання цінності культурного різноманіття
- Додаткова/і складова/і компетентності: Відкритість до інших культур, переконань і світогляду інших людей, Повага, Аналітичне та критичне мислення, Вміння слухати та спостерігати, Емпатія, Уміння співпрацювати
- Очікувані результати:
Учень/учениця розуміє, що війни, пам’ять про жертви яких увічнюється в пам’ятниках, порушують права людини;
• усвідомлює, що вшанування пам’яті повинно допомогти запобігти майбутнім порушенням прав людини.
- Навчальні результати з програми навчання:
Учень/учениця знає про факти з історії України й рідного краю та національні пам’ятники на честь цих подій;
• розуміє, що війни, пам’ять прожертви яких увічнюється в пам’ятниках, порушують права людини;
• усвідомлює, що вшанування пам’яті повинно допомогти запобігти майбутнім порушенням прав людини.
- Тривалість вправи: 15 хв.
- Інструкція для проведення вправ:
1. Поясніть учням, що означає «хмара тегів» і що вони будуть створювати невіртуальну хмару, щоб продемонструвати асоціації та спогади, які викликають пам’ятники.
2. Закріпіть на дошці зображення монументу «Батьківщина-мати» у Києві або пам’ятника, пов’язаного з історією ІІ світової війни, розташованого у місцевості, де вони проживають.
3. Попросіть учнів з’ясувати почуття, думки та асоціації – як негативні, так і позитивні, які пам’ятник викликає в них.
4. Запропонуйте взяти кольорові стікери та написати власні «ключові слова», розмістивши їх навколо зображення у відповідності з принципами:
а) це мають бути власні слова: вони просто показують, як ви сприймаєте певний об’єкт;
б) негативні асоціації необхідно записати на стікерах одного з кольорів та розмістити ліворуч від зображення;чим більш вони негативні, тим ближче до лівого краю вони повинні розташовуватися.
в) позитивні асоціації необхідно записати на стікерах іншого кольору та розмістити праворуч; чим більш вони позитивні, тим ближче до правого краю вони повинні розташовуватися.
Обговорення.
- Чи є у «хмарі» вражаючі послання або приклади?
- Які почуття переважають – позитивні чи негативні?
- Чому пам’ятники повинні нагадувати нам проте, що війни загрожують правам людини?
- Як ви вважаєте, чи відрізнялися б хмари ключових слів тих, хто вижив під час війни або загинув у бою, від вашої?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Розуміння того, що увічнення пам’яті про війни через пам’ятники є визнанням порушень прав людини, що відбулися, їх засудженням та застереженням від повторення подібного у майбутньому.
- Використані джерела:
Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 285–289.