Історії успіху

Чи може реальне самоврядування змінити школу?

2 3 

Сам факт наявності учнівського самоврядування у закладі освіти не завжди означає, що там панує демократія. Іноді ці структури можуть існувати лише як формальність «для галочки», хоча без справжнього самоврядування такі школи не мають майбутнього.

Донедавна адміністрація Бахмутської ЗОШ №24 вважала, що у них хороше, самостійне самоврядування – навіть попри те, що присутність там учнів була практично не помітною. Відповідно, діти майже не виявляли ініціатив, важливі загальношкільні рішення не приймались колективно, багатьом школярам шкільне життя видавалось попросту нецікавим. Тим часом вчителі й адміністрація школи самі формували органи класного та шкільного учнівського самоврядування, призначаючи дітей, яких вони вважали «гарними», але приймали рішення замість них.

У підсумку розвиток школи загальмувався, вона ніби стояла осторонь від усього міста. І хоч ЗОШ №24 відверто відставала від інших, її спільнота не знала, як потрібно працювати насправді.

Після того, як учні побували на тренінгах і побачили, що у школі ними маніпулюють, вони виступили категорично проти старої системі. Питання «Щоб ви змінили?» обговорювалося учнями 2 тижні. Після чого учнівська ініціативна група внесла зміни до Положення, організувала реальні вибори за новою процедурою та повністю змінила роль дітей у їхній школі.

Новим для них було вже те, що пропозиції учнів врахували і внесли до плану роботи школи. Тож в подальшому були ініційовані різноманітні заходи, у тому числі конкурс проектів щодо зміни шкільного середовища.

«Програма навчила довіряти дітям, – відзначає заступник директора з виховної роботи Ольга Крамчанінова. – Ми вперше провели справжні вибори. Сьогодні є реальна участь учнів і батьків у раді школи, також учнів ввели до складу ради профілактики. Започаткована комісія академічної доброчесності».

Певною мірою символічно, що реальні зміни для всіх розпочалися з учнівської ініціативи змінити інтер’єр школи – щоби залишити в минулому сірі стіни. Провели конкурс, на засіданнях шкільного парламенту обрали ідею розпису, були розроблені макети. До роботи підключили вчителя малювання, і справа пішла.

Коли в учнівському самоврядуванні школярі справді починають працювати, шкільне життя кардинально змінюється. У активних дітей із бахмутської школи з’явилося негласне правило – БУДМ: Брати Участь, Діяти, Мотивувати.

В ході опитування учнів та педагогів з’ясували, що більшість насамперед хоче замінити апаратуру в актовій залі, яка працює надзвичайно кепсько. Маючи консолідовану думку, самоврядування вплинуло на перерозподіл благодійних коштів. Спільним рішенням гроші витратили на хорошу апаратуру для проведення заходів та нові танцювальні народні костюми.

Шкільне життя стало цікавішим за допомогою тематичних перерв та уроків, які придумували самі діти. «Ми застосували у себе досвід польського учнівського самоврядування, отриманий, зокрема, під час скайп-конференцій. З цікавих ідей, які започаткували наші учні – тематичні перерви і навіть збір пропозицій щодо тематики окремих уроків. Також хочемо спробувати започаткувати танцювальні перерви», –  розповідає представниця шкільного самоврядування Катерина.

Завдяки змінам у роботі учнівського самоврядування, змінилось ставлення учнів до школи. Дітям стало цікаво, бо їм перестали нав’язувати заходи, на які стали допускати і їхніх батьків, як гостей та учасників. Тепер школярі самі пишуть сценарії, з великим інтересом готуються до конкурсів. Учителі  не втручаються, не забороняють та підтримують їх. Учням подобається відчувати себе потрібними, займатись громадською діяльністю, висувати свої пропозиції щодо змін, вони стали більш серйозними, впевненими, ініціативними, змогли реалізувати себе.

«Відбулися зміни в дітях. Були пасивні – зараз є зацікавленість, висувають свої пропозиції, відкривають себе з інших сторін, навіть «тихунчики» висувають ініціативи. З’явилися нові курси: «Живи за правилами» для 5-го, та «Основи демократії» для 10-го. Учні з задоволенням відвідують ці курси добровільно. Я активно застосовую посібники Ради Європи й учням подобаються вправи, відеоролики. Завдяки такому підходу на уроках невимушена, доброзичлива і дружня атмосфера, є діалог під час розв’язання проблем, навіть поза уроками», – підкреслює Олександра Віталіївна, учитель історії, класний керівник 7 гласу.

Окрім того, учні школи №24 стали учасниками ініціативної групи щодо створення міського учнівського самоврядування, яке за результатами виборів очолила Катерина Гусева.

Батьки також відзначають, що і дітям стало цікавіше вчитися, і їх почали більше залучати до життя школи. Дехто з них керує позакласними гуртками, що запрацювали при школі. Інші кажуть, що почали приходити на шкільні заходи, на які раніше нікого не допускали. При чому, щораз частіше беруть участь в них і як гості, і як учасники.

Батьківська громада почала впливати і на призначення класних керівників для своїх дітей. Цього року батьки п’ятикласників повністю взяли участь у процесі вибору класного керівника. І тепер вони цілком задоволені обраною кандидатурою, адже це був їх свідомий вибір.

Іще не всі педагоги (та й учні) сприйняли ці зміни, тому УС працює над цим та розвивається далі. У планах багато цікавої роботи, як-от створення служби медіації (для цього соціальний педагог вже пройшла навчання з організації цієї служби), облаштування зон відпочинку, проведення благодійного тижня, пошук партнерів та інше, що допомагатиме створювати дійсно комфортне, креативне та дружнє середовище у школі.

Більше історій...

logo 2 en

© 2024 Центр освітніх ініціатив